Ana içeriğe atla
  • Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PSIR 424
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı siyaset bilimi ile sosyal psikolojinin kesişimi olan siyaset psikolojisi konusunda öğrenciye genel bilgi vermek ve siyasi dünyayı daha iyi anlamlandırmasına yardımcı olmaktadır. Bu ders, siyaset psikolojisi disiplininde kullanılan eski ve yeni teorileri ve yöntemleri tanıtarak, bireylerin siyaset hakkında neler düşündüğünü ve nasıl duygular taşıdığını anlamaya yardımcı olmaktadır.

Dersin İçeriği: 

Bu ders, bireylerin ve elitlerin siyaset hakkındaki düşüncelerini ve davranışlarını anlamak üzere disiplinler arası bir yaklaşım ile işlenmektedir. Dersin temel amacı, siyaset bilimi ile sosyal psikolojinin kesişimi olan siyaset psikolojisi konusunda öğrenciye genel bir bilgi vermek ve siyasi dünyayı daha iyi anlamlandırmaya çalışmasına yardımcı olmaktır. Bu süreçte işlenecek konuların bazıları şu şekildedir:  Günümüzde oy verme hakkına sahip vatandaşın davranışını anlamak siyaset biliminin en önemli amaçları arasında yer almaktadır. Bir kişi nasıl oy kararına ulaşır? Oy vermeden önceki süreçte bireyin davranışını neler etkileyebilir? Hangi unsur daha etkilidir, neden? Oy vermenin ötesinde sosyal hareketlerin özü, medyanın bireyin siyasi tutum ve davranışları üzerindeki etkisi, gruplar arası çatışmanın temeli ve çözümü gibi sorular da bu ders içerisinde işlenecek konular arasında yer almaktadır. Bu bağlamda, bireyin siyasal davranışını anlamak demokratik sürecin önemli bir ayağı olan seçimleri yorumlamakla beraber, toplumun siyasi konularda nasıl hareket edebileceği üzerine açıklamalarda bulunmayı da sağlamaktadır. Bu dersin amacı da bu ve benzeri konuların siyaset psikolojisi bakış açısıyla ele almaktır ve irdelemektir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenim Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Siyaset Psikolojisinin temel prensipleri hakkında bilgi edinir. 1,2,3 1,2,3 A,C
Siyaset Psikolojisinde kullanılan araştırma yöntemlerini öğrenir. 3 1,2,3 A,C
Disiplinin tarihsel gelişiminde önem taşıyan konulara hakimdir. 4,5,6 1,2,3 A,C
Medyanın siyasal davranış üzerindeki etkisini değerlendirebilir.  7 1,2,3 A,C
Duyguların temel çıkış noktasını ve siyasal davranış üzerindeki etkilerini anlatabilir. 9 1,2,3 A,C
Gruplar arası çatışmanın temellerini belirleyebilir ve günümüzde artan aşırı sağ ideoloji üzerine yorumda bulunabilir. 10,11  1,2,3 A,C
Terörizmin birey temelleri çıkış sebepleri hakkında fikir sahibidir. 12 1,2,3 A,C
Sosyal ağların nasıl oluştuğu ve bireylerin davranışlarına nasıl yön verebildiğini açıklayabilir. 13 1,2,3 A,C
Günümüzde artan popülist akımların bireysel ve psikolojik temelleri hakkında eğitim almıştır. 14 1,2,3 A,C

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Siyaset Psikolojisine Giriş Jost and Sidanius – Political Psychology: An Introduction.
2 Siyaset Psikolojisinin Tarihçesi Jost and Sidanius - Reading 1;

Erişen, C. (2013) “The Political Psychology of Turkish Political Behavior: Intro by the Special Issue Editor” Turkish Studies14(1): 1-12.

3 Siyaset Psikolojisinde Kullanılan Yöntemler Erişen, C., Erişen E., and Özkeçeci-Taner, B. “Research Methods in Political Psychology” Turkish Studies14(1): 13-33; Erişen, C. (2013) “Deneysel Yöntem” P. Uyan Semerci ve E. Erdoğan (Eds.), Farklı Pencereler Farklı Manzaralar: Sosyal Bilimlerde Yöntem Tartışmaları (121-146 pp.), İstanbul, Hiperlink; McDermott, Rose. 2002. “Experimental Methodology in Political Science.” Political Analysis 10:325- 342.
4 Kişilik - Elitler Jost and Sidanius - Reading 5 (F.I. Greenstein) ve Reading 6 (D.G. Winter); Weintraub, W. & Winter, D.G. (2003) “Saddam Hussein: Personality traits and motivational biases.” In Post, Jerrold M., ed. The psychological assessment of political leaders. Ann Arbor, MI: University of Michigan; pp. 367-374.
5 Kişilik - Bireyler Jost and Sidanius - Reading 3 (R.M. Doty, B.E. Peterson, and D.G. Winter) ve Reading 4 (B. Altemeyer); P. Houghton, Political Psychology, 4. ve 5. Üniteler
6 İdeolojiler ve Biyoloji Jost and Sidanius - Reading 11 (P.J. Conover and S. Feldman) ve Reading 12 (R.E. Lane); Arıkan, G. (2013) “Values, Religiosity and Support for Redistribution and Social Policy in Turkey” Turkish Studies14(1): 34-52; Carkoglu, A. (2007) “The Nature of Left-Right Ideological Self-placement in the Turkish Context.” Turkish Studies, 8(2): 253–271; Charney, E. (2008) Genes and Ideologies. Perspectives on Politics 6(2): 292-319
7 Medya ve Framing Jost and Sidanius - Reading 7 (S. Iyengar, M.D. Peters, and D.R. Kinder) ve Reading 8 (J.A. Krosnick and D.R. Kinder); S. Iyengar and D.R. Kinder, News that Matters, Chapters 8 and 9 (pp.73-89); T. Brader (2006) Campaigning for Hearts and Minds, Chapter 4
8 Ara Sınav  
9 Duygular Jost and Sidanius - Reading 9 (G.E. Marcus and M.C. MacKuen); P. Houghton, Political Psychology, Chapters 10-11; Erişen, C. (2013) “Emotions as a Determinant in Turkish Political Behavior” Turkish Studies14(1): 115-; T. Brader and G.E. Marcus, Oxford Handbook of Political Psychology, 6. Ünite.
10 Önyargı, Grup Kimliği ve Çatışma Jost and Sidanius - Reading 16 (H. Tajfel and J.C. Turner) ve Reading 18 (J. Sidanius and F. Pratto); Karakoc, E. (2013) “Ethnicity and Trust in National and International Institutions” Turkish Studies14(1): 92-114; Oxford Handbook of Political Psychology, 7. Ünite.
11 Irkçılık ve Zenofobi Jost and Sidanius - Reading 19 (L. Bobo) ve Reading 20 (D. Sears, C. van Laar, M. Carillo ve R. Kosterman); C Kinnvall and P Nesbitt-Larking (2011) The Political Psychology of Globalization, 2. Ünite; Oxford Handbook of Political Psychology, 8. Ünite.
12 Terörizm ve Etnik Çatışma
Jost and Sidanius - Reading 22 (M. Crenshaw); P. Houghton (2009) Political Psychology, 15. 

Ünite; Oxford Handbook of Political Psychology, 9. Ünite.

13 Sosyal Ağlar ve Sosyal Hareketler Jost and Sidanius - Reading 23 (H. Eckstein) ve Reading 24 (B. Simon ve B. Klandermans); R.J. Dalton, (2008) Citizen Politics, 4 Ünite; Oxford Handbook of Political Psychology, 13. Ünite.
14 Popülizm Hawkins ve diğerleri, (2019) Ideational Study of Populism. Routledge; Oxford Handbook of Political Psychology, 15. Ünite.
15 Konuları Gözden Geçirme ve

Son Sınav için Hazırlık

 
16 Son Sınav  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Temel Kaynak Jost, J. T. & Sidanius, J. (2004). Political Psychology: Key Readings. New York: Psychology Press. 

 

Huddy, L., Sears, D.O., ve Levy, J.S. (2013) Oxford Handbook of Political Psychology. Oxford University Press.

Diğer Kaynaklar  

Houghton, D. P. (2009) Political Psychology: Situations, Individuals, and Cases. New York: Routledge.

 

Materyal Paylaşımı

 

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav  1 % 30
Derse Katılım 1 % 10
Kısa Ödev 3 % 20
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   % 30
Dönem içi Çalışmaların Başarıya Oranı   % 70
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir.         X    
2 Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir.    X        
3 İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı, analitik ve disiplinlerarası bir bakış açısına sahip olduğunu gösterir.       X    
4 Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, tez gibi yöntemlerle sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir.        X    
5 Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir.      X      
6 Uluslararası ve ülke içi dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin, yaşam boyu öğrenmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir.        X    
7 Analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir.          X  
8 Akademik ve profesyonel ortamlarda, İngilizce ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir.       X    
9 Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir.     X      
10 Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir.       X    
11 Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati ve saygı geliştirmiş olduğunu gösterebilir.          X  
12 Sosyal Bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir.   X        
13 Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir.       X    
14 Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder.       X    
15 Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir.   X        
16 Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir.          X  

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 5 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü     125
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5
Dersin AKTS Kredisi     5

 

Hiçbiri