Ana içeriğe atla
  • Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPRI 470
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
Fransızca
Dersin Amacı: 
Bu ders, öğrencilere Türkiye ekonomisinin temel yapısını ve ana problemlerini tarihsel bir perspektif içerisinde açıklamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: 
Bu derste işlenecek konular arasında Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemleri, Türkiye Ekonomisi’nin yeniden inşa ve toparlanma süreci, liberal politikalara yönelim, planlı ekonomi dönemi, ticari ve finansal serbestleşme politikaları, siyasi ve iktisadi belirsizlik, istikrarsızlık yılları, krizler, göreli istikrar dönemi, Türkiye Ekonomisi’nde güncel sorunlar, Küresel Finansal Kriz ve Türkiye Ekonomisi’nin geleceği bulunmaktadır.

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 12: Örnek Durum
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney, C: Ödev, KS: Kısa Sınav

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenim Çıktıları Öğrenim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Türkiye ekonomisinin işleyişine ilişkin temel kavramları öğrenir. 1,2,3,4,6,7,8,9 1,2,3,9,12 A,C
2) Türkiye ekonomisini tarihsel süreç içinde gelişimini kavrar. 1,2,3,4,6,7,8,9 1,2,3,12 A,C
3) Türkiye ekonomisinin temel sorunlarını ve çözümünde kullanılan iktisat politikasının amaç ve uygulanacak araçların seçimini yapabilme ve hangi sorun için ne tür araçların kullanılacağını tanımlama kabiliyeti kazanır. 1,2,3,4,6,7,8,9 1,2,3,9,12 A,C
4)Türkiye ekonomisinin temel sorunlarıyla ilgili gelişmeleri takip etme becerisini kazanır ve çeşitli konularla ilgili analiz etme ve yorum yapma becerisine sahip olur. 1,2,3,4,6,7,8,9 1,2,3,9,12 A,C

 

Dersin Akışı

Hafta Konular
1 Türkiye ekonomisinin temel sorunlarına giriş
2 Osmanlı’nın son dönemleri (1908-1922)
3 Yeniden inşa ve ulusal toparlanma (1923-1930)
4 Devletçi politikalara yöneliş (1930-1945)
5 Liberal politikalara yönelme (1946-1960)
6 Planlı ekonomi dönemi (1961-1979), Ticari ve finansal serbestleşme politikaları (1980-1989)
7 ARA SINAV
8 Siyasi ve iktisadi belirsizlik ve istikrarsızlık yılları (1990-2001) 
9 Finansal ve ekonomik krizler  ve göreli istikrar dönemi (2002 ve sonrası)
10 İstikrarlı büyüme ve düşük enflasyon
11 Yüksek işsizlik, yüksek dış açıklar, süregiden iktisadi istikrarsızlık
12 Küresel kriz, Dünya ekonomisi ve Türkiye Ekonomisi
13 Sonuç
14 Final Sınavı

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı Korkut BORATAV, Türkiye İktisadı Tarihi 1908-2009, İmge Yayınevi, Ankara, 22. Baskı, 2016.
William HALE, The Political and Economic Development of Modern  Turkey, London, Croom-Helm, 1982.
Zeyyat HATİPOĞLU, A Short History and Structure of the The Turkish Economy, Lebib Yalkın Yayınları, İstanbul, 2001.
Zeyyat HATİPOĞLU, Economic Theory and the Turkish Experience, Literatür Yayıncılık, 1995.
Yakup KEPENEK, Development and Structure of the Turkish Economy, ODTÜ Geliştirme Vakfı, Ankara, 2011.

 

Diğer Kaynaklar Arı A., Crises turques dans un monde globalisé, Éditions Universitaires Européennes, 2010.
Baltaci N., Baltaci S., L’évolution du secteur bancaire turc, Éditions Universitaires Européennes, 2017.
Elif ÇEPNİ, The Economy of Turkey in Retrospect, Beta, İstanbul, 2003.

Dünya Bankası, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP), Uluslararası Para Fonu (IMF), Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) Yayınları vb.

Deniz HAREZİ, Economic Crises of the Turkish Republic, Cinius Yayınları, 2016.

Rıdvan KARLUK, Türkiye Ekonomisi’nde Yapısal Dönüşüm, Beta, İstanbul, 2009.

Yakup KEPENEK-Nurhan YENTÜRK, Türkiye Ekonomisi, Remzi Kitabevi, İstanbul, 25. Baskı, 2016.

OECD, Études économiques de l’OCDE : Turquie, Éditions OCDE, 2017.

Figliuzzi A., L’économie Européenne, Bréal, 2009.

Ziya ÖNİŞ ve Fikret ŞENSES (eds), Turkey and the Global Economy: The New Phase of NeoLiberal Restructuring and Integration in the PostCrisis Era, Routledge, Oxford and New York, September, 2009.

 

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar Konularla ilgili çeşitli makale paylaşımları
Ödevler  
Sınavlar Ders notları

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) 0 0
Ödevler 0 0
  Toplam 100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl İçinin Başarıya Oranı   40
  Toplam 100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 2 3 4 5
1 Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır.          X
2 Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur.         X
3 Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir.          X
4 Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır.         X
5 Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır.     X    
6 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar.         X
7 Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur.          X
8 Ulusal, uluslararası  kurumların yapısını bilir,  işleyişlerini kavrar, ve  alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir.          X
9 Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder.          X

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik   Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati)   15 3 45
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)   15 3 45
Ara Sınav   1 10 10
Kısa Sınav   (yoklama, sözlü, sunum, vs)   0 0 0
Ödev   10 1 10
Final   1 20 20
Toplam İş Yükü       130
Toplam İş Yükü / 25 (s)       5,2
Dersin AKTS Kredisi       5

 

Hiçbiri