Ana içeriğe atla
  • Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPRI 414
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
Türkçe
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı, sosyal bilimlerin farklı alanlarında, var olan haritalardaki veri ve bilgilerin okunması ve analiz edilmesi becerisinin arttırılması ile yeni veri toplanması ve bu verilerin, uygun kartografya programları (ArcGIS, MapInfo) kullanımıyla haritalandırılması ile ilgili temel bilgileri sunmaktır.

Dersin İçeriği: 
Bu dersin birinci bölümünde sosyal bilimlerde harita kullanmanın önemi, haritaların kullanım amaçları ve kartografya ile ilgili bilgiler verildikten sonra harita okuma, inceleme ve analiz etme alışkanlıkları geliştirilmesi hedeflenmektedir. Dersin ikinci bölümünde ise sosyal bilimlerde veri toplanması ile ilgili temel kazanımlar edinildikten sonra verilerin kartografya prensiplerine uygun biçimde haritalandırılması becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 12: Örnek Durum
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney, C: Ödev, KS: Kısa Sınav

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenim Çıktıları Öğrenim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1. Sosyal Bilimlerde Kartografya kullanımının öneminin irdelenmesi 1,14,20 1,3,12 A,C
2. Harita okuma ve analiz etme becerisinin geliştirilmesi  2,3,12 1,3,12 A,C
3. Bilimsel veri toplama yöntem ve kaynaklarının öğrenilmesi 2,3,12,20 1,12 A,C
4. Kartografya programlarının temel özelliklerinin kullanılması becerisinin geliştirilmesi  12,14,20 1,12 A,C
5. Sosyal bilimler alanında farklı konularda tematik harita üretme kapasitesinin geliştirlmesi 2,3,9,14,20 1,12 A,C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Kartografyanın tanımı, tarihçesi ve temel kavramlar  
2 Sosyal Bilimlerin farklı alanlarında harita kullanımı örnekleri   
3 Harita okuma ve analizleri -1
Harita projeksiyonları
 
4 Harita okuma ve analizleri -2
Koordinat Sistemleri
 
5 Haritalandırma için veri toplama yöntem ve kaynakları  
6 Kartografik tasarım için temel bilgiler ve programlar  
7 ARA SINAV   
8 Sosyal Bilimlerde Tematik harita oluşturulması-1 (Uygulamalar)  
9 Sosyal Bilimlerde Tematik harita oluşturulması-2 (Uygulamalar)  
10 Sosyal Bilimlerde Tematik harita oluşturulması-3 (Uygulamalar)  
11 Sosyal Bilimlerde Tematik harita oluşturulması-4 (Uygulamalar)  
12 Sosyal Bilimlerde Tematik harita oluşturulması-5 (Uygulamalar)  
13 Sosyal Bilimlerde Tematik harita oluşturulması-6 (Uygulamalar)  
14 Sosyal Bilimlerde Tematik harita oluşturulması-7 (Uygulamalar)  
15 Sosyal Bilimlerde Tematik harita oluşturulması-8 (Uygulamalar)  
16 FİNAL SINAVI  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı  
Diğer Kaynaklar Monmonier, Mark. 1993. Mapping it Out: Expository Cartography for the Humanities and Social Sciences.Chicago, IL: University of Chicago Press. Rodney W., (1984) The mapping of the world: early printed world maps, 1472-1700, London
-Slocum, T. et al. (2010). Thematic Cartography and Geovisualization, 3rd ed., Upper Saddle River, NJ
-Robinson, A.H.M. et al., (1995) Elements of Cartography, (6 Edition), New York
-Crampton, J.W. (2010) Mapping: a Critical Introduction to Cartography and GIS. Oxford.
-Dent, B.D. (2009) Cartography: Thematic Map Design. (6th edition). New York .
-Imhof E., (1982) Cartographic Relief Presentation, Walter de Gruyter, Berlin – New York
-Corner, J. “The Agency of Mapping” in R22Cosgrove, D. Mappings. London: Reaktion, 1999. p.213-252.D18
-Harley, JB. The New Nature of Maps: Essays in the History of Cartography. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2001.
-Wood, D. Rethinking the Power of Maps. New York: Guildford Press, 2010

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar Ders ile ilgili dökümanlar dönem boyunca öğrencilerle paylaşılacaktır.
Ödevler Ders ile ilgili ödev konuları ve hazırlama yöntemleri dönem boyunca öğrencilerle paylaşılacaktır.
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) 0 0
Ödevler 10 20
  Toplam 50
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl İçinin Başarıya Oranı   50
  Toplam 100
DERS KATEGORİSİ Seçmeli

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır.      X    
2 Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur.     X    
3 Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir.          X
4 Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır.     X    
5 Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır.          
6 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar.         X
7 Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur.          X
8 Ulusal, uluslararası  kurumların yapısını bilir,  işleyişlerini kavrar, ve  alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir.      X    
9 Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder.    X      

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik   Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati)   15 3 45
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)   15 3 45
Ara Sınav   1 10 10
Kısa Sınav   (yoklama, sözlü, sunum, vs)   0 0 0
Ödev   10 1 10
Final   1 20 20
Toplam İş Yükü       130
Toplam İş Yükü / 25 (s)       5,2
Dersin AKTS Kredisi       5
Hiçbiri