Bu dersin amacı, 1980’lerden bu yana klasik entelektüel geleneklere bir eleştiri olarak gelişen ve 1990’lardan itibaren olgunluk noktalarına erişen Eleştirel Uluslararası İlişkiler Teorilerine derinlemesine bir giriş yapmaktır.
Ders çerçevesinde, Toplumsal İnşacılık, Eleştirel Teori, Feminizm ve Post-Modernizm gibi Positivizm-Sonrası teorilerin, uluslararası ilişkiler literatürüne kazandırmış oldukları temel kavramlar, temel varsayımları, argümanları ve yöntemleri yakından incelenecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Toplumsal İnşacılık, Eleştirel Teori, Feminizm ve Post-Modernizm gibi eleştirel Uluslararası İlişkiler Teorilerinin, dünya sistemin işleyişine dair temel varsayım ve kavramlaştırmalarını ana hatlarıyla tanımlayabileceklerdir. |
1,2,8.9 |
1,2,3 |
A |
Klasik Uluslararası İlişkiler yaklaşımları (Realizm ve Liberalizm) ile Positivizm-Sonrası teorileri, küresel siyasetinin işleyişine dair temel varsayım ve kavramlaştırmaları açısından karşılastırabileceklerdir. |
1,2,3,8 |
1,2,3 |
A |
Aynı zamanda, “yeni” ve “klasik” entelektüel yaklaşımlar arasındaki temel epistemolojik ve yöntemsel farklılıkları ayırt edebileceklerdir. |
3,5,6,10 |
1,2,3 |
A,D |
Tarihsel ve güncel uluslararası gelişmeleri, birbirlerinden ciddi ayrılıklar gösteren farklı teorik yaklaşımların bakış açılarıyla yorumlayabileceklerdir. |
3,5,6,10 |
1,2,3 |
A,D |
Realist ve Liberal yaklaşımların, Eleştirel ekol tarafından vurgulanan eksiklik ve sıkıntılarını öğrendikten sonra, özellikle güçlü uluslararası aktörlerin dış politika tercihlerinin dünya barış ve güvenliğine potansiyel ve gerçek etkilerini teorik olarak analiz edip eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebileceklerdir. Örneğin, ilk olarak, Amerika’nın 2003 Irak işgalinin büyük ölçüde Realist ulusal ve uluslararası güvenlik varsayımlarına dayanarak formüle edildiğini teşhis edeceklerdir. Sonrasında, Irak işgalinin Amerikan ve dünya güvenliğine neden beklenenin tersine olumsuz etkiler yaptığını, alternatif bir bakış açısına, örneğin Realizmden köklü farklılıklar gösteren Eleştirel Güvenlik Teorisi yaklaşımına dayanarak, eleştirel bir bakış açısıyla değerlendireceklerdir. |
1,2,3, 8, 9,10 |
1,2,3 |
A,D |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Realizm ve Liberalizmin,– Eleştirel Uluslararası İlişkilerin arka planı ve karşı tezi olarak genel değerlendirmesi |
|
2 |
Ekonomik Yapısalcılık: Klasik ve Radikal Bağımlılık Teorileri
|
|
3 |
Ekonomik Yapısalcılık: Wallerstein’nın Dünya Sistemi Teorisi
|
|
4 |
İngiliz Okulu: Uluslararası Toplum ve Grotiusçu Akılcılık
|
|
5 |
İnşaacılık
|
|
6 |
İnşaacılık
|
|
7 |
Ara Sınav |
|
8 |
Eleştirel Teori
|
|
9 |
Eleştirel Teori
|
|
10 |
Post-Modern Uluslararası İlişkiler Teori
|
|
11 |
Feminist Uluslararası İlişkiler Teorisi
|
|
12 |
Normatif Meseleler ve Uluslararası İlişkiler Teorisi
|
|
13 |
Uluslararası İlişkiler Teorisi, Sivil Toplum, Din, Kimlik |
|
14 |
Genel Değerlendirme
|
|
15 |
Bitiriş |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
P. Viotti & M. Kauppi, International Relations Theory (NY: Longman 2011 5th ed.) |
Diğer Kaynaklar |
Karen Mingst, Essentials of International Relations (NY: Norton & Company, 2004) Karen Mingst&J. Snyder, Essential Readings in World Politics (NY: Norton&Company, 2001) |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Haftalık okumaların değerlendirmeleri yapılacaktır. |
Sınavlar |
Vize ve final sınavlarında kompozisyon yazılacaktır. |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
40 |
Final |
1 |
60 |
|
|
|
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
60 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir. |
|
|
|
|
X |
|
2 |
Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı, analitik ve disiplinlerarası bir bakış açısına sahip olduğunu gösterir. |
|
|
|
X |
|
|
4 |
Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, tez gibi yöntemlerle sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir. |
X |
|
|
|
|
|
5 |
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir. |
X |
|
|
|
|
|
6 |
Uluslararası ve ülke içi dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin, yaşam boyu öğrenmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir. |
|
X |
|
|
|
|
8 |
Akademik ve profesyonel ortamlarda, İngilizce ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir. |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir. |
|
|
|
X |
|
|
10 |
Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir. |
|
|
|
X |
|
|
11 |
Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati ve saygı geliştirmiş olduğunu gösterebilir. |
X |
|
|
|
|
|
12 |
Sosyal Bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. |
X |
|
|
|
|
|
13 |
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir. |
X |
|
|
|
|
|
14 |
Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder. |
|
|
|
|
X |
|
15 |
Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir. |
X |
|
|
|
|
|
16 |
Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. |
X |
|
|
|
|
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Final sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
4 |
64 |
Ara Sınav |
1 |
23 |
23 |
Final |
1 |
40 |
40 |
Toplam İş Yükü |
|
|
175 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
7 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |