Ana içeriğe atla
  • Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PSIR 434
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu ders Avrupa Birliği (AB) anlayışı ve AB demokrasisinin evrimi hakkında daha derin bir anlayış sağlamak; AB’nin kurumsal yapısına, değerlerine ve demokrasiyi destekleyici rolüne odaklanarak bir kuruluş olarak AB’yi tartışmak; demokratik gerileme, demokratik eksiklik, eşitsizlik ve adalet gibi güncel tartışmalarla ilgilenmek; Avrupa’nın normatif gücüne ilişkin kuramsal yaklaşımları irdelemek amaçlarını taşır.

Dersin İçeriği: 

Avrupa Birliği (AB) yönetiminde demokrasi meseleleri kurallar, prosedürler ve uygulamalar bütününe bakarak tartışılacak; öğrenciler, AB değerlerini açıklayabilecek, Avrupa’da demokrasinin temel yönlerini, demokrasinin AB kurumlarıyla ilişkisinitanımlayabilecek ve analiz edebilecek.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 10: Örnek Olay İncelemesi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Test yapma, B: Sunum, C: Ödev, D: Tartışma

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Öğrenciler Avrupa Birliği hakkında edinilmiş bilgilerini pekiştirebileceklerdir.  1,2,4 1,2,3 B, D
2) Öğrencilerin, demokrasi, demokrasi teşviki, demokrasi açığı, demokrasi gerilemesi gibi konseptler hakkında derinlemesine bilgi sahibi olması sağlanır. 1,10 1,2,3,10 B, D
3) Öğrencilerin Avrupa Birliği ve Demokrasi arasındaki ilişkiyi anlaması için gerekli eleştirel düşünce becerisi, analitik ve yorumlayıcı yetilerle donatarak seçilen metinleri okuma ve yazması sağlanır.  1,2,3 1,2,3 D
4) Öğrenciler Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişim süreci hakkında kapsamlı bilgi sahibi olur. 1,2 1,2,3 A, D
5) Öğrencilerin Avrupa Birliği ülkelerindeki demokrasi anlayışının teşviki için uygulanan politikalardan haberdar olması sağlanır. 1,2,3 1,2,3,10 D
6) Çeşitli örnekler aracılığıyla öğrencilerin demokratikleşme süreçlerine ve uygulamalarına eleştirel bakabilmesi ve analiz yeteneğinin güçlendirilmesi teşvik edilir.  1,2,3 1,2,3,10 B, D

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık  
1 Derse Giriş, Avrupa Birliği (AB) nedir? AB demokrasiyi nasıl tanımlar?  

Olsen, J. (2020). The European Union: Politics and Policies (7th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429440724 (Chapter 1-2)

 

Schmidt, V. A. (2005). Democracy in Europe: The Impact of European Integration. Perspectives on Politics, 3(4), 761–779.

 

Innerarity, D. (2018) Democracy in Europe: A Political Philosophy of the EU, Palgrave Macmillan. (Introduction, pp.1-18)

 

2 Ders: Avrupa Bütünleşmesinde Demokrasinin Evrimi  

Sara Binzer Hobolt (2006) Direct democracy and European integration, Journal of European Public Policy, 13:1, 153-166, DOI: 10.1080/13501760500380825

 

Ruth Dassonneville, Alexandra Jabbour, Michael S. Lewis-Beck,

More ‘Europe’, less Democracy? European integration does not erode satisfaction with democracy, Electoral Studies, Volume 70, 2021,102291, ISSN 0261-3794.

https://doi.org/10.1016/j.electstud.2021.102291

 

3 Ders: Teorik Yaklaşım  

Manners, Normative Power Europe: A Contradiction In Terms?, “Journal of Common Market Studies”, No. 2(40)/2002, 

 

Diez, T. (2013). Normative power as hegemony. Cooperation and Conflict48(2), 194–210. https://doi.org/10.1177/0010836713485387

 

4 Ders: Kurumsal Kurulum: Avrupa Parlamentosu ve Ulusal Parlamentolar  

Auel, K. and Raunio, T. (2014) ‘Connecting with the Electorate? Parliamentary Communication in EU Affairs’. Special Issue of the Journal of Legislative Studies, Vol. 20, No. 1

 

Nathalie Brack & Olivier Costa (2018) Democracy in parliament vs. democracy through parliament? Defining the rules of the game in the European Parliament, The Journal of Legislative Studies, 24:1, 51-71, DOI: 10.1080/13572334.2018.1444625

 

5 Ders: Çok Seviyeli Yönetim  

Paul Stephenson (2013) Twenty years of multi-level governance: ‘Where Does It Come From? What Is It? Where Is It Going?’, Journal of European Public Policy, 20:6, 817-837, DOI: 10.1080/13501763.2013.781818

 

Hurrelmann, A., & DeBardeleben, J. (2009). Democratic dilemmas in EU multilevel governance: Untangling the Gordian knot. European Political Science Review, 1(2), 229-247. doi:10.1017/S1755773909000137

 

6 Ders: Müzakereci Demokrasi  

Firat Cengiz (2018) Bringing the citizen back into EU democracy: against the input-output model and why deliberative democracy might be the answer, European Politics and Society, 19:5, 577-594, DOI: 10.1080/23745118.2018.1469236

 

Blockmans, S. & Russack, S. (Eds.) (2020). Deliberative Democracy in the EU: Countering Populism with Participation and Debate. Brussels: CEPS, Rowman & Littlefield International. Retrieved April 06, 2020 from https://www.ceps.eu/download/publication/?id=26605&pdf=Deliberative-Democracy_2CU_Vol3.pdf

 

7 Vize Sınavı  
8 Ders: Demokratik Deneyimin Yayılması: Avrupa Birliği Genişlemesinde Demokrasinin Teşviki Frank Schimmelfennig, F. and Ulrich Sedelmeier (2004), ‘Governance by conditionality: EU rule transfer to the candidate countries of Central and Eastern Europe’, Journal of European Public Policy, vol. 11, no. 4, pp. 661–679.

 

Frank Schimmelfennig & Ulrich Sedelmeier (2019): The Europeanization of Eastern Europe: the external incentives model revisited, Journal of European Public Policy, DOI: 10.1080/13501763.2019.1617333

 

9 Ders: Demokratik Deneyimin Yayılması: Dış İlişkilerde Demokrasinin Teşviki Smith, K. E. (2008), “Democracy and Good Governance” in  European Union Foreign Policy in a Changing World(Second Edition), 142-168, Cambridge: Polity Press.

Tseng, H. and Krog, R. (2017) No Strings Attached: Chinese Foreign Aid and Regime Stability in Resource-Rich Recipient Countries. Paper presented at the 2017 Annual Meeting of the American Economic Association, Chicago, IL, January 6–8

 Aydın-Düzgit, S. (2020) Can non-democracies support international democracy? Turkey as a case study, Third World Quarterly, 41:2, 264-283, DOI: 10.1080/01436597.2019.1636643

 

10 Ders: Avrupa Birliği’nde Demokrasi Açığı  

Petr Kratochvíl & Zdeněk Sychra (2019) The end of democracy in the EU? The Eurozone crisis and the EU’s democratic deficit, Journal of European Integration, 41:2, 169-185, DOI: 10.1080/07036337.2019.1569001

Sorace M. The European Union democratic deficit: Substantive representation in the European Parliament at the input stage. European Union Politics. 2018;19(1):3-24. doi:10.1177/1465116517741562

 

Kelemen, R.D. (2017), “Europe’s other democratic deficit: National authoritarianism in Europe’s Democratic Union”, Government and Opposition, Vol. 52 No. 2, pp. 211–238.

 

11 Ders: Avrupa Birliği’nde Demokratik Gerileme Digdem Soyaltın Colella (2020) The EU’s ‘actions-without-sanctions’? The politics of the rule of law crisis in many Europes, European Politics and Society,https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23745118.2020.1842698

Kelemen, R. D. (2020) The European Union's authoritarian equilibrium, Journal of European Public Policy, 27(3): 481-499

 

Ulrich Sedelmeier (2016) Anchoring Democracy from Above? The European Union and Democratic Backsliding in Hungary and Romania after Accession, JCMS Volume 52. Number 1. Pp. 105–121.

12 Ders: Avrupa’da Sivil Toplum ve Kamusal Alan  

Kohler-Koch, Beate & Quittkat, Christine. (2013). De-Mystification of Participatory Democracy. EU Governance and Civil Society. 10.1093/acprof:oso/9780199674596.001.0001.

 

Hänska, M., & Bauchowitz, S. (2019). Can social media facilitate a European public sphere? Transnational communication and the Europeanization of Twitter during the Eurozone crisis. International Journal of Cultural Studies, 173–188. https://doi.org/10.1177/1367877916674751

 

13 Ders: Avrupa’da Toplumsal Cinsiyet Adaleti ve Eşitliği  

Hoewer, Melanie and Riley, Heidi, Gender Justice in EU Crisis Management Missions (May 27, 2020). GLOBUS Research Paper 17/2020, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3611586 orhttp://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3611586

 

ClaveroS, GalliganY.Delivering gender justice in academia through gender equality plans? Normative and practical challenges. Gender Work Organ.   2021;28:1115–1132.https://doi.org/10.1111/gwao.126581132-CLAVEROANDGALLIGAN

 

14 Ders: Avrupa’da Epistemik/Bilişsel Adalet  

Ayhan Kaya & Ayşenur Benevento (2022) Epistemic Justice as a Political Capability of Radicalised Youth in Europe: A Case of Knowledge Production with Local Researchers, Journal of Human Development and Capabilities, 23:1, 73-94, DOI: 10.1080/19452829.2021.2004096

 

Alexandra Wanjiku Kelbert (2018) Taking minority women’s activism seriously as epistemic justice, Ethnic and Racial Studies, 41:13, 2310-2317, DOI: 10.1080/01419870.2018.1487567

 

   
 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu -
Diğer Kaynaklar -

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dökümanlar İlgili dokümanlar okuma listesinde sunuldu
Ödevler Tartışmalar planlanan haftalarda gerçekleştirilecektir
Sınavlar Vize çevrimiçi gerçekleştirilecektir

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Çevrimiçi Vize 1 30
Sunum 1 15
Katılım 1 15
Final 1 40
Toplam   100
FİNALİN BAŞARIYA ORANI   40
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   60
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Öğrencilerin Avrupa Birliği hakkındaki temel kavramlarla ilgili kapsamlı bilgilerini gösterebilme becerisi     X      
2 Demokrasi kavramını ve demokrasiyle alakalı kavramları açıklama becerisi         X    
3 Avrupa Birliği kurumları ve demokrasi arasındaki ilişkiyi açıklama becerisi     X      
4 Demokrasi hakkında bireysel görevlerin farkındalığının artırılması ve görevleri gerçekleştirebilme becerisi X          
5 Öğrencilerin, demokrasinin teşvik edilmesinde Avrupa Birliği kurumlarının rolü hakkında farkındalık sahibi olması      X      
6 Demokrasinin teşviki uygulamalarına eleştirel yaklaşabilme becerisi  X          
7 Avrupa Birliği’nde gelişen demokrasi kavramının teorik arka planını açıklayabilme becerisi    X        
8 Avrupa’da ortaya çıkan sosyal meseleler hakkında yorum yapabilme kabiliyeti kazanma     X      
9 Avrupa Birliği kurumları ve görevleri hakkında bilgi sahibi olma    X        
10 Avrupa Birliği’nin yapısını açıklayabilme becerisi    X        

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi (Saat) Toplam İş Yükü(Saat)
Ders Süresi (14X toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Sunum 1 25 25
Ara Sınav 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü     144
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3.0
Dersin AKTS Kredisi     5

 

Hiçbiri