Bu dersin amacı öğrencileri genel olarak Avrupa Yönetsel Alanı ve özel olarak da Avrupa Birliğindeki farklı idari yapı örnekleri bilgisiyle donatmaktır.
Avrupa İdari Alanı, Avrupa Birliği’nde kamu yönetiminin paylaşılan ilkeleri üzerinde oluşmakta olan bir yapıdır. AB’nin kamu yönetimi ile ilgili temel yaklaşımları ve ilkeleri, 15 üyeli bir AB’den 27 üyeli bir AB’ye geçiş sürecinde aday ülkelerle yürütülen müzakerelerin temel noktasını oluşturmaktadır. Zira, üyelik için şart olan müktesebata uyum, aday ülkelerin kamu yönetimlerinde kapsamlı bir değişim yaşanmasını gerektirmektedir. Bu çerçevede, mevcut ders, önce kısaca Avrupa Birliği entegrasyonu tarihi, Türkiye-AB ilişkilerine bakış (1999 öncesi ve sonrası), AB kurumları, işleyişi, teorik arka plan: kamu politikalarının avrupalılaşması, Türk bürokrasisinin AB ile uyumlu çalışabilmesi için yapılabilecek siyasal ve teknik çalışmalar üzerine odaklanacaktır. Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne entegrasyonunda karşılaşılan toplumsal, ekonomik, kültürel ve yasal sorunlar ile Avrupa Birliği ile ilişkilerde sanayi, tarım ve hizmet sektörlerinde oluşması beklenen değişimler incelenecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler Avrupa Birliği’nin müktesebatını kamu işletmeciliği yönüyle incelerler |
1,9 |
1,2,3 |
A |
Öğrenciler Avrupa Birliği tarafından öngörülen kamu yönetimi anlayışını yorumlar. |
1,9,10 |
1,2,3 |
A |
Öğrenciler Avrupa Birliği temelinde Türkiye’nin idari yapısını analiz eder. |
1,9 |
1,2,3 |
A |
Öğrenciler Avrupa Birliği adaylık sürecinde idari kapasitenin yeterliliğini tartışıp analiz ederler. |
1,9 |
1,2,3 |
A |
Öğrenciler Avrupa Birliği bağlamında idari yapının sorunlarını tartışabilir hale gelirler. |
1,9,10 |
1,2,3 |
A |
Avrupa Birliği müktesebatı ekseninde son idari reformlar analiz edilir. |
1,9,10 |
1,2,3 |
A |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Ders ve perspektiflerine genel giriş |
|
2 |
AB tarihine kısa birbakış ( Avrupa Entegrasyonunun kısa tarihçesi |
|
3 |
Entegrasyon kuramları ve Entegrasyon sürecinin analizi |
|
4 |
Ab ana kurumları |
|
5 |
Komisyon – Meclis – Konsey (karar verme) |
|
6 |
AB- Tr ilişkileri (1999 öncesinde, Ankara Anlaşması ve Helsinki Zirvesi) |
|
7 |
AB-TR ilişkileri (1999'dan sonra, Anayasa değişiklikleri, müzakere faslı, AB Türk üyelik dahilinde müzakereler ve sorunları hakkında yeni tartışmalar) |
|
8 |
VİZE SINAVI |
|
9 |
AB ve Kamu Yönetimi: Teorik Arka Plan: Kamu politikaları, "Avrupa İdari Alanı" ve çok düzeyli yönetişim Avrupalılaşması |
|
10 |
AB ve Bölgesel Yönetimler (- AB Bölgeselleşme politikası - yerel yönetimler Desantralizasyon): Kuramdan Uygulama (I) |
|
11 |
AB Bölgesel Politikası, Yapısal fonlar (yapısal fonların 1988 ve 1993 reformları), AB ülkeleri, AB-dışı uluslararası kuruluşlar ve bölge kavramı (Avrupa Konseyi, BM bazı bölgeselleşme eğilimleri: Kuramdan Uygulama (II) OECD, .. vb) |
|
12 |
Türk kamu yönetimi yapısı (Cumhuriyet, Osmanlı döneminden): merkezi devlet, yerel yönetimler, vesayet denetimi, Tr.pub.adm yapımı geleneksel politikası. "devlet merkezli" yaklaşımı ve hakimiyeti
|
|
13 |
Yerel AB'nin muhtemel etkileri (türk yerel hükümetin Dönüşüm altında son kamu yönetimi reformları, AB uyum süreci ve Türk Kamu Yönetimi dönüşümü (Yeni algıları / anlayışlar, yeni yaklaşımlar, yeni yasalar, ABGS gibi yeni kurumlar ... vs) yönetişim)
|
|
14 |
Türkiye (yerel ve bölgesel değişimler, kalkınma ajansları, kırsal kalkınma ajansları ve IPARD ... vb) bölgesel idaresi konusunda AB etkileri. Genel değerlendirme: Avrupa Komisyonu tarafından yayınlanan resmi raporlar (ilerleme raporu)
|
|
15 |
Ders ve perspektiflerine genel giriş |
|
16 |
FİNAL SINAVI |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
1. European Union, Actors & Institutions
The Political System of the European Union
The Council of Ministers and nationals administrations
European Commission
Parliament
Court of Justice
2. European Union, Public Policies and Political Practices Area: Europeanization and Convergence
General Approaches
Euro, Eurozone, economic and budgetary politics
Competition, deregulation, regulation
Environmental Politics
Relations among enterprises, sectors et institutions
Relations among governmental levels
Political Parties and Europe
3. Institutional structure and problems
Political Representation
Citizenships and national, regional and European identities
Media and public opinion
Legitimacy and political leadership
4. Main theoretical approaches
General Discussions
Interngouvernmentalism
New functionalism
Governance: Europe as a public policy area
New institutionalism
Constructive Approaches
5. Main Political Science Journals / Reviews relating to EU
6. Other (in Turkish)
Rıdvan Karluk: Avrupa Birliği (daha iktisat ağırlıklı) |
Ödevler |
|
Sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Vize |
1 |
40 |
Final Sınavı |
1 |
50 |
Derse katılım |
1 |
10 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Devlet teorileri ve kamu yönetiminin evrensel ilkelerinin bilinmesi. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
Türk kamu yönetiminin hukuki yapısının bilinmesi. |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Türkiye’nin sosyo-politik tarihi ışığında güncel yönetsel ve politik konuları analiz edebilme yetkinliği. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Kamu, STK ve özel sektör için iletişim ve liderlik becerileri kazanılması. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Yerel ve ulusal düzeyde kamu politikaları geliştirebilecek ve uygulayabilecek niteliklere sahip olmak. |
|
|
|
X |
|
|
6 |
Teknolojiyi kamu ve özel sektörde etkin kullanılması. |
|
X |
|
|
|
|
7 |
Küresel ve bölgesel gelişmeleri analiz edebilme becerisi. |
|
|
|
|
X |
|
|
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
3 |
2 |
6 |
Final |
1 |
8 |
8 |
|
|
|
|
Toplam İş Yükü |
|
|
114 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
4.56 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |