Bu dersin temel amacı, öğrencilere tarihsel ve modern devleti eleştirel bir gözle değerlendirmek ve yorumlamak için çeşitli analitik ve teorik araçlar sağlamaktır.
Bu derste; Devlet kavramı, devletin kökeni, unsurları, gücü, egemenlik kavramları, devlet biçimleri, modern devlet teorileri, ulus devlet, Marksist, Marksizm sonrası, liberal, neoliberal devlet teorileri tartışılacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenim Çıktıları | Öğrenim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | ||
Devlet teorilerini kapsamlı anlayabilmek | 1,3,5,7 | 1,2,3 | A | ||
Devletin etüdünde, iktidar teorilerinde ve devlet inşasında temel kavramlara hakim olmak | 1,3,5,7 | 1,2,3 | A | ||
Devlet teorileri alanındaki temel yaklaşımları bilmek. | 1,3,5,7 | 1,2,3 | A |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | |||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | |
1 | Tanışma ve Ders sorumlulukları | ||
2 | Devlet nedir? Plato: Cumhuriyet okunması ve tartışılmasıı ve tartışılması |
||
3 | Devletierakip teorileri • Çoğulcu Devlet • Kapitalist Devlet • Leviathan Devlet • Ataerkil Devlet Plato tarafından Cumhuriyet'in okunması ve tartışılması |
||
4 | Çoğulcu Devlet Kuramı | ||
5 | Çoğulculuğun Eleştirisi: Yeni çoğulculuk | ||
6 | Ara Sınav | ||
7 | Marksist Devlet Kuramı Plato: Cumhuriyet okunması ve tartışılması |
||
8 | Marx'ı revize eden devlet teorileri | ||
9 | Egemenlik Kuramları | ||
10 |
Devletin rolü |
||
11 | Küreselleşme ve ulus devletin geleceği Plato: Cumhuriyet okunması ve tartışılması | ||
12 | Restructuring the state | ||
13 | Genel Tekrar | ||
14 | Final |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |||
Ders Kitabı | Andrew Heywood, Politics, second edition, 2002 | ||
Diğer Kaynaklar | - H. Lewis Morgan, Ancient Society, 1877 - Franz Oppenheimer, The State Its History and Development Viewed Sociologically, 1922 - A. Anter, Max Weber's Theory of the Modern State, Origins, Structure and Significance, 2014 - Franz Oppenheimer, Devlet, Siyasal Ktbv., Classes - Cem Eroğul, Devlet Nedir?, İmge Yay., 2. Baskı, 1999 - F. Engels, Ailenin, Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni, İş bank. Yay., 2. Basım,2019 - Oktay Uygun, Devlet Teorisi, XII Levha yay., 2014 - Ayferi Göze, Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta yay., 8.Bası, 1998 - P. Bourdieu, Devlet Üzerine, çev. Aslı Sümer, 1989-1992, İletişim yay., 2015 - Republic by Plato - Christopher Pierson, The Modern State, Second edition, Simultaneously published in the USA and Canada by Routledge , 2004 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |||
Dokümanlar | |||
Ödevler | Her dersten önce öğrencilerin ders materyallerini okumuş olması beklenir. Her seminerde öğrenciler gruptaki Plato Cumhuriyeti kitabını okuyup tartışacaklar. Öğrencilerden sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmaları ve kişisel araştırma ve analizlerini akranlarıyla paylaşmaları beklenir. |
||
Sınavlar | Ara Sınav ve Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Vize |
1 |
40 |
Final Sınavı |
1 |
50 |
Derse katılım |
1 |
10 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Devlet teorileri ve kamu yönetiminin evrensel ilkelerinin bilinmesi. | X | ||||
2 | Türk kamu yönetiminin hukuki yapısının bilinmesi. | X | ||||
3 | Türkiye’nin sosyo-politik tarihi ışığında güncel yönetsel ve politik konuları analiz edebilme yetkinliği. | X | ||||
4 | Kamu, STK ve özel sektör için iletişim ve liderlik becerileri kazanılması. | X | ||||
5 | Yerel ve ulusal düzeyde kamu politikaları geliştirebilecek ve uygulayabilecek niteliklere sahip olmak. | X | ||||
6 | Teknolojiyi kamu ve özel sektörde etkin kullanılması. | X | ||||
7 | Küresel ve bölgesel gelişmeleri analiz edebilme becerisi. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
||||
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 | |
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 | |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 | |
Ödev | 1 | 50 | 50 | |
Final | 1 | 3 | 3 | |
Toplam İş Yükü | 151 | |||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6.04 | |||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |