İktisadi Düşünce Tarihinin Eleştirel Değerlendirilmesi
16. Yüzyıldan 21. Yüzyıla İktisadi Düşüncenin Gelişimi
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenim Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
||
Öğrenciler, yerleşik iktisadı değerlendirmek için gerekli metodolojik bir çerçeveye sahip olacaklardır. |
2, 4, 5, 7 |
1, 2, 3 |
A |
||
Öğrenciler Ortodoks ve Heterodoks iktisat okullarını karşılaştırma yetisine sahip olacaklardır. |
2, 4, 5, 7 |
1, 2, 3 |
A |
||
Öğrenciler, iktisadi düşünce tarihinde önemli rol oynayan iktisatçılar, yaklaşımlar ve tarihsel dönüm noktaları hakkında bilgi edinecektir. |
2, 4, 5, 7 |
1, 2, 3 |
A |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
|
1 |
Dersin Çerçevesi: İktisadî Düşünce Tarihinin Metodolojik Temelleri (İktisadî Düşünce Tarihi Çalışmalarına Mutlakçı ve Göreceli Yaklaşımlar) |
Hunt and Lautzenheizer, 1. Bölüm |
|
2 |
Eski Yunan'da ve Ortaçağlarda İktisadî Düşünce |
Hunt and Lautzenheizer, 1. Bölüm |
|
3 |
Merkantilist Doktrin ve Fizyokratik İktisadî Düşünce |
Hunt and Lautzenheizer, 2. Bölüm |
|
4 |
Klasik Politik İktisat I: Adam Smith |
Hunt and Lautzenheizer, 3. Bölüm |
|
5 |
Klasik Politik İktisat II: David Ricardo |
Hunt and Lautzenheizer, 5. Bölüm |
|
6 |
Klasik Politik İktisat III: Malthus, Say ve Senior |
Hunt and Lautzenheizer, 6. Bölüm |
|
7 |
Ara Sınav |
|
|
8 |
Klasik Politik İktisat'ın Eleştirileri: Karl Marx’ın Düşünce Sistemi |
Hunt and Lautzenheizer, 9. Bölüm |
|
9 |
Klasik İktisattan Neoklasik İktisada Geçiş |
Konuya İlişkin Okumalar Verilecektir |
|
10 |
Neoklasik Marjinalist İktisat I: Leon Walras and Genel İktisadi Denge |
Hunt and Lautzenheizer, Ch. 10. Bölüm |
|
11 |
Neoklasik Marjinalist İktisat II: Alfred Marshall ve Kısmî Denge |
Hunt and Lautzenheizer, 10 and 11. Bölüm |
|
12 |
Thorstein Veblen ve Kurumsalcılık |
Hunt and Lautzenheizer, 12. Bölüm |
|
13 |
20. Yüzyılda Makroiktistta Gelişmeler: J. M. Keynes ve Keynescilik |
Hunt and Lautzenheizer, 15. Bölüm |
|
14 |
Piero Sraffa ve Klasik Politik İktisadın Yeniden Canlanışı |
Hunt and Lautzenheizer, 16. Bölüm |
Kaynaklar
Ders Kitabı |
E.K. Hunt and Mark Lautzenheizer, History of Economic Thought: A Critical Perspective Third Edition, 2011, M. E. Sharpe |
||
Diğer Kaynaklar |
Vedit İnal, Ders Notları |
Materyal Paylaşımı
Dokümanlar |
|
||
Ödevler |
|
||
Sınavlar |
Bir vize bir final. |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
|
Ara Sınav |
1 |
50 |
|
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) |
0 |
0 |
|
Ödevler |
0 |
0 |
|
|
Toplam |
100 |
|
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
|
Yıl İçinin Başarıya Oranı |
|
50 |
|
|
Toplam |
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Türkiye ve Dünya daki güncel ekonomik gelişmeleri uluslararası politik ekonominin ışığında takip ve analiz ederek Türkiye ekonomisinin Dünya ekonomisiyle etkileşimini inceleyebilir. | X | ||||
2 | İktisadi düşüncenin gelişiminin ve birikiminin farkında olarak, güncel iktisadi sorunların analizinde kullanılabilecek farklı iktisat kuramlarını test etmeye yönelik kalitatif ve kantitatif bilgi ve yöntemlere hakim olur. | X | ||||
3 | İktisat alanında geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanmayı öğrenerek istatistiksel ve ekonometrik analizler yapabilir. | X | ||||
4 | İktisat alanında öğrenmeyi öğrenerek konusuyla ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklar kullanarak bireysel veya takım şekilde araştırma ve çalışma yapabilir. | X | ||||
5 | Etik değerlerin bilincinde olarak sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir ve bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevini anladığını gösterebilir. | X | ||||
6 | Ulusal ve uluslararası akademik ve profesyonel ortamlarda bilgisini, çalışmalarının sonuçlarını, fikir ve yorumlarını, alanındaki veya başka disiplin ve birimlerdeki kişilere, gerekli verileri kullanarak açık ve net bir şekilde Türkçe veya İngilizce olarak ifade edebilir, sunabilir, paylaşabilir. | X | ||||
7 | Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik |
Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
3 |
45 |
Ara Sınav |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Final |
1 |
15 |
15 |
Toplam İş Yükü |
|
|
130 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
5,2 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |