Ders Afrika’da postkolonyal dönemden itibaren çeşitli ülkelerde gelişen başlıca toplum ve devlet etkileşimini incelemektedir. Bu bağlamda devlet düzeyinde oluşan olayların toplumlara nasıl yansıdığı sorgulanmaktadır. Dersin sonunda Afrika’nın tek bir yapıdan ibaret olmadığı, içinde çeşitli kültürleri ve sosyoekonomik yapıları içerdiğini vurgulanacaktır.
Ders kolonyalizm postkolonyalizm teorik çatısının incelenmesiyle başlayacak,daha sonraki haftalarda Afrika’nın çeşitli bölgelerinde yer alan ve bir ya da iki ülkede toplum-devlet etkileşimini içeren önemli bir olayı öğrencilere aktaracaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kolonyalizm postkolonyalizm kavramlarını inceleme |
1,2 |
1 | A |
Afrika coğrafyasını tanıma | 1, 2, 3 | 1 | A |
Afrika’nın bölgelerini öğrenme | 3 | 1 | A |
Afrika’daki güncel sorunlarla ilgili algıyı uyandırma | 1,2 | 1,2 | A,D |
Türk ve Çin Dış Politikasında Afrika’nın konumunu belirleme | 1,2 | 1,2,3 | A,D |
Afrika’daki tarihsel ve güncel sorunların nedenini inceleme | 1,2,3 | 1,3 | A,D |
Afrika’nın geleceği ile ilgili çıkarımlarda bulunabilme | 1,2,3 | 1,2,3 | A,D |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 |
Kolonyalizm/
Postkolonyalizm |
Gilbert, B.M. 1997. Postcolonial Theory: Contexts, Practices, Politics. Verso. London
Osterhammel.J. 1997. Colonialism: A Theoretical Framework. Markus Wiener.Princeton Ferro.M. 1997. Colonization: A Global History. Routledge. London and New York Young, R.C.J. 2001. Postcolonialism. Blackwell Publishers. Oxford |
3 | Çağdaş Afrika |
Afigbo,A.E, Ayandele,B.A, Gavin,R.J,Omer-Cooper,J.D. 1991. The Making of Modern Africa. Longman. Hong Kong
Wilson. H.S. 1994. African Decolonization. Hodder Headline. London Birmingham. D. 1995. The decolonization of Africa. UCL Press. London Wesseling, H.L.1996. Divide and Rule: The Partition of Africa: 1880-1954.Praeger.Westport |
4 | Amistad Film Gösterimi | |
5 | Arap Baharı |
Tanoukhi,N. & Mazrui.A. Arab Spring and the Future of Leadership in North Africa. Transition.No.106.2011.pp.148-162
Jones. P. The Arab Spring: Opportunities and Implications. International Journal, Vol.67.No.2. (Spring 2002. pp.447-463 Aras.B & Akarçeşme.S. Turkey and the Arab Spring. International Journal. Vol.67.No.1. Charting the new Turkish Foreign Policy. Winter 2011-2012. pp.39-51 |
6 | Çad Gölü çevresinde Boko Haram |
Loimeler.R. The Development of a Militant Religious Movement in Nigeria. Africa Spectrum. Vol.47. No.2/3. pp.137-155
Maiangwa.B & Uzodike.U.O & Whetho.A.& Onapajo.H. Baptism by fire: Boko Haram and the Reign of Terror in Nigeria. Africa Today.Vol.59.No.2. Winter 2012. pp.41-57 Falola.T & Heaton.M.M. a History of Nigeria. 2008. Cambridge University Press.New York. Adesoji.A. Between Maitatsine and Boko Haram: Islamic Fundamentalism and the response of the Nigerian State. Africa Today. Vol.57.No.4.Summer 2011.pp.99-119 |
7 | Ruanda’da ve Burundi’de Soykırım |
Uvin.P. Reading the Rwandan Genocide. International Studies Review. Vol.3.No.3. Autumn 2001.pp.75-99
Burkhalter.H. The Question of Genocide The Clinton Administration and Rwanda. World Policy Journal.Vol.11.No.4. Winter 1994-1995. pp.44-54 Reyntjens.P. Rwanda Ten Years on: From Genocide to Dictatorship. African Affairs. Vol.103. No.411. April 2004. pp.177-210 Lemarchand.R. 1994.Burundi: Ethnic Conflict and Genocide.Woodrwo Wilson Center Press and Cambridge University Press. New York |
8 | Ara Sınav | |
9 | Otel Ruanda Film Gösterimi | |
10 | Afrika’da Asker Sivil İlişkileri |
Markaris. J & Waller.M. 1986. Military Marxist Regimes in Africa. Frank Cass. London
Tordoff. W. 1993. Government and Politics in Africa. Macmillan. London Morgan. E.C. 1997. Democratization in Africa: The Theory and Dynamics of Political Transitions. Praeger. London Onwumechili.C. 1998. African Democratization and Military Coups. Praeger. London |
11 | Mali’de ve Nijer’de Tuareg |
Kisangani. E. The Touareg’s Rebellions in Mali and Niger and the US Global war on terror. International Journal on World Peace. Vol.29. No.1 March 2012. pp.59-97
Baudais.V. & Chauzal.G. Briefing: The 2010 Coup d’état in Niger: a Praetorian Regulation of Politics? African Affairs. Vol.110. No.439. April 2011. pp.295-304 Whitehouse.B. The Force of Action: Legitimizing the Coup in Bamako, Mali. Africa Spectrum. Vol.47.No.2/3. 2012.pp.93-110 Boas.M& Torheim.L. The Internaitonal intervention in Mali: Desert Blues or a new beginning? International Journal. Vol.68. No.3. September 2013. pp.417-423 |
12 | Somali’de Korsanlık |
Bruton.B. In the Quicksands of Somalia: Where Doing Less Helps More. Foreign Affairs. Vol.88. No.6. November/December 2009. Pp.79-94
Krech.H. The Growing Influence of Al Qaeda on the African Continent. Africa Spectrum. Vol.46. No.2.2011. pp.125-137 Boot.M. Pirates,Then and Now: How Piracy defeated in the Past and Can be Again. Foreign Affairs. Vol.88. No.4. July-August 2009. Pp.94-107 Luling.V. Come Back Somalia? Questioning a collapsed state. Third World Quarterly. Vol.18. No.2. June 1997. pp.287-302 |
13 | Kaptan Philips Film Gösterimi |
|
14 | Güney Afrika’da Apartheid yılları |
Worden. N. 1994. The Making of Modern South Africa: Conquest, Segregation and Apartheid. Blackwell. Oxford.
Ross.R. 1999. A Concise History of South Africa. Cambridge University Press. London Mac Kinnon.A. 2003. The Making of South Africa: Culture and Politics. Pearson. New Jersey
|
15 | Türk ve Çin Dış Politikası’nda Afrika’nın Konumu |
Harte.J. Turkey Shocks Africa. World Policy Journal. Vol.29.No.4. Winter 2012/2013. pp.27-38
Akgün,B.& Özkan.M. Turkey’s Opening to Africa. The Journal of Modern African Studies. Vol.48.No.4.December 2010 Alden.C & Alves.A.C. History and Identity in the Construction of China’s Africa Policy. Rewview of African Political Economy. Vol.35. No.115. March 2008. Pp.43-58 Schoemen.M. China and Africa: Whose Challenge and Whose Opportunity? Africa Spectrum.Vol.43. No.3. 2008. Pp.403-413 Kitissou.M. 2007. Africa in China’s Global Strategy. Adonis & Abbey. London |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar | Rodney, W. How Europe underdeveloped Africa?(1973). Pambazuka Press. 2012 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Ders Notları için MS Powerpoint sunumları paylaşılacaktır. |
Ödevler | Ödev olmayacaktır |
Sınavlar | Sınıfta yapılacaktır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Katılım ve Devamsızlık | 1 | 20 |
Final | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 0 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi, Uluslararası İlişkiler, Karşılaştırmalı Siyaset, Türk siyasal hayatı ve Türk dış politikası alanlarında kullanılan temel araştırma modellerini, yaklaşımlarını ve entellektüel gelenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. Bu model ve yaklaşımlara dair bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme. | - | |||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uuslararası İlişkiler disiplininin ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme. | - | |||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan model ve yaklaşımları akademik araştırma ve projeler hazırlarken kullanabilme bilgi ve becerisine sahip olmak. | - | |||||
4 | İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları disiplinlerarası bir yaklaşımla tahlil edebilme. | - | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde üst düzey beceriler kazanmış olma. Akademik etik kurallarına titizlikle riayet etme. | - | |||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulanabilme. | - | |||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilme. | - | |||||
8 | Güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme. Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına yenilik getirecek yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | - | |||||
9 | Entelektüel bir çerçeve içinde tartışabilme, sunum yapabilme ve mesleki ve akademik olarak kendini ifade edebilme. Akademik yazım ve sunum yöntemlerini proje, tez ve makale yazımı seviyesinde uygulayabilme. | - | |||||
10 | En ileri düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma becerilerine sahip olmak. | - | |||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplini bilgisini, bilgisayar gibi teknolojik araçları ya da diğer geleneksel yöntemleri kullanarak çözüm üretmek için uygulayabilmek. | - | |||||
12 | Kamu sektörü, STK’lar, araştırma kurumları ve akademide kariyerine devam edebilecek bilgi ve beceriye sahip olma. | - | |||||
13 | Kendi yetiştiği çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati geliştirmiş olmak. Böylelikle hem mahalli hem küresel ortamlarda takım çalışmasına uyum sağlayabilmek. | - | |||||
14 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüşlerini geliştirme ve olayları yorumlamada yetkinlik sahibi olabilme. | - | |||||
14 | Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder. | - | |||||
15 | Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir. | - | |||||
16 | Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. | - |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |