Bu seminerde, dinin Türkiye'deki değişen sosyal şartlar karşısındaki konumu, sosyo-ekonomik farklılaşma sürecindeki ideolojik amaçlar için dini düşüncenin istismar edilmesi, değişime bir tepki olarak dinin politikleşmesi ve ulusal kültürde önemli bir yeri olan dini inanç, semboller ve figürlerin siyasal olarak kullanılması incelenmektedir. Bu semineri takip eden öğrencilerden, belirli bir araştırma konusuna odaklanarak, bulgularını bir araştırma ödevinde sunmaları beklenmektedir.
Derste Türkiye’de sekülarizmin gelişimi, dini eğitim, cemaatler, köktendinciliğin ekonomi politiği ve siyasal İslam konuları ele alınacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenim Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Temel siyasal deyimleri ayırt eder | 1,2,314 | 1,2,3 | A,C |
Siyasal gelişmeleri belirli ifade ve kavramlara göre yorumlar | 1,2,3,14 | 1,2,3 | A,C |
Din sosyolojisi, sekülarizm, siyasal İslam, İslami canlanmanın ekonomi politiği | 1,2,3,14 | 1,2,3 | A,C |
Siyasal gelişmeleri sınıflandırır | 1,2,314 | 1,2,3 | A,C |
Dünyadaki bağlantısız gibi görünen gelişmeleri ilişkilendirir | 1,2,3,14 | 1,2,3 | A,C |
Türkiye’deki laikliği diğer sekülarizm modelleriyle karşılaştırma. | 1,2,3,14 | 1,2,3 | A,C |
Türkiye’de siyasal İslam’ın yükselişini disiplinler arası karşılaştırmalı bir çerçeveden inceleme. | 1,2,3,14 | 1,2,3 | A,C |
Mevcut gelişmeleri daha iyi değerlendirir | 1,2,3,14 | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | |||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | |
1 | Giriş | ||
2 | Geleneksel ve Sanayileşmiş Toplumlarda Sosyal yapı | Yücekök (1971) | |
3 | Sanayileşme Çağında Din ve Siyaset |
Webber (1930)
|
|
4 | Sanayileşme Çağında Din ve Siyaset | Yücekök(1971) | |
5 | Osmanlı İmparatorluğu’nda İslam, 1299-1838 | Yücekök (1971) | |
6 | Osmanlı İmparatorluğu’nda İslam, 1839-1918 |
Yücekök (1971)
Mardin (1991) |
|
7 | Ara Sınav | ||
8 | Tek Parti Döneminde İslam, 1923-1946 |
Yücekök (1971)
Mardin (1991) |
|
9 | Çok Partili Dönemde İslam, 1946-1970 |
Yücekök (1971)
Mardin (1991) |
|
10 | Siyasal İslam ve Partiler, 1970-1980 |
Toprak (1981)
Geyikdağı (1984) |
|
11 | Siyasal İslam ve Partiler, 1980-2002 |
Ayata (1996)
Öniş (1997) |
|
12 | Siyasal İslam ve Partiler, 2002- |
Mecham (2004)
Öniş (2012) |
|
13 | Final | ||
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |||
Temel Kaynak |
Yücekök, Ahmet (1971) Türkiye'de Örgütlenmiş Dinin Sosyo-Ekonomik Tabanı: 1946-1968 (Ankara: AÜ SBF Yayınları).
Weber, Max (2001) [1930] Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism (London: Routledge). Mardin, Şerif (1991) Türkiye’de Din ve Siyaset(İstanbul: İletişim). Toprak, Binnaz (1981) Islam and Political Development in Turkey (Leiden: Brill). Geyikdağı, Yaşar (1984) Political Parties in Turkey: The Role of Islam (New York: Preager). |
||
Diğer Kaynaklar |
Ayata, Sencer (1996) “Patronage, Party and State: The Politicization of Islam in Turkey,” Middle East Journal, 50 (1):
Öniş, Ziya (1997) “The Political Economy of Islamic Resurgence in Turkey: The Rise of Welfare Party in Perspective”, Third World Quarterly, 18 (4): 743-766. Mecham, R. Q. (2004) “From the ashes of virtue, a promise of light: The transformation of political Islam in Turkey”, Third World Quarterly, 25 (2): 339-358. Öniş, Ziya (2012) “The Triumph of Conservative Globalism: The Political Economy of the AKP Era,“ Turkish Studies, 13 (2): 135-152. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Kütüphanenin rezerv kısmında mevcuttur. |
Ödevler | |
Sınavlar | Sınıfta yapılacaktır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav / Son Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | ||
Ödev | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Dönem içi Çalışmaların Başarıya Oranı | ||
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir. | X | |||||
2 | Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir. | X | |||||
3 | İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı, analitik ve disiplinlerarası bir bakış açısına sahip olduğunu gösterir. | X | |||||
4 | Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, tez gibi yöntemlerle sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir. | X | |||||
6 | Uluslararası ve ülke içi dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin, yaşam boyu öğrenmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir. | X | |||||
7 | Analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir. | X | |||||
8 | Akademik ve profesyonel ortamlarda, İngilizce ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir. | X | |||||
9 | Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir. | X | |||||
10 | Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir. | X | |||||
11 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati ve saygı geliştirmiş olduğunu gösterebilir. | X | |||||
12 | Sosyal Bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | X | |||||
13 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir. | X | |||||
14 | Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder. | X | |||||
15 | Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir. | X | |||||
16 | Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |