Bu dersin amacı öğrencilerin, uluslararası ilişkiler disiplininin önemli bir dinamiğini oluşturan uluslararası göç olgusunun temel dinamiklerini kavramalarını sağlamaktır.
Bu ders, uluslararası ilişkiler disiplinininde önemli bir yer teşkil eden uluslararası göç olgusunun siyasal, toplumsal, sanatsal ve kültürel yansımalarını çeşitli teorik temeller üzerine yapılandırarak, farklı pratikler ile bu yapıyı örnekler ile pekiştirecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Uluslararası göç olgusunun temel bileşenlerini anlayacaktır | 1,2,3,11 | 1,2,3 | A,B,C |
Uluslararası göç yaklaşımları ile ilgili bilgileri öğrenecektir | 3,4,9 | 1,2,3 | A,B,C |
Uluslararası göç olgusunun tarihsel gelişimini öğrenecektir | 1,2,6,14 | 1,2,3 | A,B,C |
Uluslararası göç olgusu ve uluslararası ilişkiler disiplini arasındaki ilişkiler ağını öğrenecektir | 1,2,3 | 1,2,3 | A,B,C |
Uluslararası göç olgusunda yaşanan olası problem ve çözümleri kavrayacaktır | 1,2,3,6 | 1,2,3 | A,B,C |
Uluslararası göç ve ilgili olduğu disiplinler arasındaki neden sonuç ilişkilerini anlayabilecektir. | 1,2,5,6 | 1,2,3 | A,B,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | |||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | |
1 | Derse Giriş, Genel Tanımlar | Castles, S. and Miller, M. J. (1998). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World.Macmillan Press Ltd., London. | |
2 | Küreselleşen Sistemde Göç Olgusu |
Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar, Bağlam Yayınları, İstanbul.
|
|
3 | Uluslararası Göç Olgusunun Tarihsel Gelişimi, Teorik Altyapı | Castles, S. and Miller, M. J. (1998). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World.Macmillan Press Ltd., London. | |
4 | Uluslararası Göç Olgusunda “Göçmen” Türleri | Castles, S. and Miller, M. J. (1998). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World.Macmillan Press Ltd., London. | |
5 | Uluslararası Göç ve Hukuk | Goodwin-Gill, Guy. “International Law and Human Rights: Trends Concerning International Migrants and Refugees” International Migration Review, Vol. 23. No. 3, Special Silver Anniversary Issue: International Migration an Assessment for the 90’s.(1999): 526-546. | |
6 | Türkiye’deki Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu |
İçduygu A., Erder S. ve Gençkaya Ö. F. (2015). Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-Devlet Oluşumundan Ulus Ötesi Dönüşümlere.Koç Üniversitesi Göç Araştırmaları Merkezi. İstanbul
Büyükçalık, M. E. (2015).Mülteci Hukuku'nun Gelişimi ve Türkiye'de Mültecilerin Sosyal Hakları. Oniki Levha Yayıncılık. İstanbul. |
|
7 | Uluslararası Örgütler ve Uluslararası Göç | Castles, S. and Miller, M. J. (1998). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World.Macmillan Press Ltd., London. | |
8 | Ara Sınav | ||
9 | Uluslararası Göç ve Sanat: Sinema, Tiyatro ve Edebiyat Alanlarında Yansımalar | Brettel, C. & Hollifield, J. (2005). Migration Theory: Talking Across Disciplines,Routledge. New York. | |
10 | Uluslararası Göç ve Çevresel Sorunlar ve İklim Göçmenleri |
Piore, M. J. (1979) Birds of Passage-Migrant Labor and Industrial Societies.Cambridge University Press, Cambridge.
IOM. (2009).Migration, Environment and Climate Change: ASSESSING THE EVIDENCE.International Organization for Migration Publications. Switzerland. |
|
11 | Uluslararası Göç ve Modernleşme |
Oktay C. (2005). Siyaset Bilimi İncelemeleri: Meşruiyet, Sınıflandırma, Kültür, Modernleşme. Alfa Yayınları, İstanbul.
Guilmoto, C. ve Sandron, F. (2001). “The Internal Dynamics of Migration in Developing Countries”, Population: An English Selection, No. 2: 135-164. |
|
12 | Uluslararası Göç ve Kültür İlişkisi |
Abadan-Unat, N. (2006). Bitmeyen Göç - Konuk İşçilikten Ulus Ötesi Yurttaşlığa.İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. Görgün, M. (2018) Uluslararası Göç, Kültürlerarası İletişim ve Sinema: Aynı Otobüs’ün İnsanları. Mukaddime,Göç Özel Sayısı. No. 9, 115-128. |
|
13 | Uluslararası Göç ve Ekonomi | Castles, S. and Miller, M. J. (1998). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World.Macmillan Press Ltd., London. | |
14 | Göçmen Kaçakçılığı ve İnsan Ticareti | Pecoud, G. (2005). “Migration Without Borders: An Investigation into the Free Movement of People”, Global Commision on International Migration (GCIM) (27): 1-29. | |
15 | Dönem Özeti ve Genel Değerlendirmeler |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Kitabı | Castles, S. and Miller, M. J. (1998). The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World.Macmillan Press Ltd., London. |
Diğer Kaynaklar |
Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar, Bağlam Yayınları, İstanbul.
Mangalam, J.J. (1968). Human Migration: A Guide to Migration Literature in English 1955-1962. The University of Kentucky Press, Lexington. Abadan-Unat, N. (2006). Bitmeyen Göç - Konuk İşçilikten Ulus Ötesi Yurttaşlığa.İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. Brettel, C. & Hollifield, J. (2015) Migration Theory: Talking Across Disciplines, Routledge, New York. UNHCR. (2008) Climate Change, Natural Disasters and Human Displacement: A UNHCR Perspective. The UN Refugee Agency. Stark, O. (1991) The Migration of Labor. Blackwell Publications, Cambridge. Freeman, R. B. (2006). “People Flows in Globalization”, The Journal of Economic Perspectives, Vol. 20, No. 2. Görgün, M. (2018) Uluslararası Göç, Kültürlerarası İletişim ve Sinema: Aynı Otobüs’ün İnsanları. Mukaddime,Göç Özel Sayısı. No. 9, 115-128. Williams, A. (2008). “Turning the Tide: Recognizing Climate Change Refugees in International Law”, Law&Policy,Vol. 30, No. 4, s. 502-529. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Çeşitli PDF dosyaları ve PPT sunum klasörleri | |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem içi Ödevler | 3 | 10 |
Derse devam ve katılım | 1 | 10 |
Toplam | 100 |
Finalin Başarıya Oranı | % 40 | |
Dönem İçi Çalışmaların ve Ara Sınavın Başarıya Oranı | % 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir. | X | |||||
2 | Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir. | X | |||||
3 | İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı, analitik ve disiplinlerarası bir bakış açısına sahip olduğunu gösterir. | X | |||||
4 | Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, tez gibi yöntemlerle sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir. | X | |||||
6 | Uluslararası ve ülke içi dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin, yaşam boyu öğrenmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir. | X | |||||
7 | Analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir. | X | |||||
8 | Akademik ve profesyonel ortamlarda, İngilizce ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir. | X | |||||
9 | Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir. | X | |||||
10 | Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir. | X | |||||
11 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati ve saygı geliştirmiş olduğunu gösterebilir. | X | |||||
12 | Sosyal Bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | X | |||||
13 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir. | X | |||||
14 | Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder. | X | |||||
15 | Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir. | X | |||||
16 | Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri | ||
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Dönem içi ödevler | 4 | 6 | 24 |
Final Ödevi | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,9 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |