Bu ders Avrupa Birliği (AB) anlayışı ve AB demokrasisinin evrimi hakkında daha derin bir anlayış sağlamak; AB’nin kurumsal yapısına, değerlerine ve demokrasiyi destekleyici rolüne odaklanarak bir kuruluş olarak AB’yi tartışmak; demokratik gerileme, demokratik eksiklik, eşitsizlik ve adalet gibi güncel tartışmalarla ilgilenmek; Avrupa’nın normatif gücüne ilişkin kuramsal yaklaşımları irdelemek amaçlarını taşır.
Avrupa Birliği (AB) yönetiminde demokrasi meseleleri kurallar, prosedürler ve uygulamalar bütününe bakarak tartışılacak; öğrenciler, AB değerlerini açıklayabilecek, Avrupa’da demokrasinin temel yönlerini, demokrasinin AB kurumlarıyla ilişkisinitanımlayabilecek ve analiz edebilecek.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Öğrenciler Avrupa Birliği hakkında edinilmiş bilgilerini pekiştirebileceklerdir. | 1,2,4 | 1,2,3 | B, D |
2) Öğrencilerin, demokrasi, demokrasi teşviki, demokrasi açığı, demokrasi gerilemesi gibi konseptler hakkında derinlemesine bilgi sahibi olması sağlanır. | 1,10 | 1,2,3,10 | B, D |
3) Öğrencilerin Avrupa Birliği ve Demokrasi arasındaki ilişkiyi anlaması için gerekli eleştirel düşünce becerisi, analitik ve yorumlayıcı yetilerle donatarak seçilen metinleri okuma ve yazması sağlanır. | 1,2,3 | 1,2,3 | D |
4) Öğrenciler Avrupa Birliği’nin tarihsel gelişim süreci hakkında kapsamlı bilgi sahibi olur. | 1,2 | 1,2,3 | A, D |
5) Öğrencilerin Avrupa Birliği ülkelerindeki demokrasi anlayışının teşviki için uygulanan politikalardan haberdar olması sağlanır. | 1,2,3 | 1,2,3,10 | D |
6) Çeşitli örnekler aracılığıyla öğrencilerin demokratikleşme süreçlerine ve uygulamalarına eleştirel bakabilmesi ve analiz yeteneğinin güçlendirilmesi teşvik edilir. | 1,2,3 | 1,2,3,10 | B, D |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | |||||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | |||
1 | Derse Giriş, Avrupa Birliği (AB) nedir? AB demokrasiyi nasıl tanımlar? |
Olsen, J. (2020). The European Union: Politics and Policies (7th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429440724 (Chapter 1-2)
Schmidt, V. A. (2005). Democracy in Europe: The Impact of European Integration. Perspectives on Politics, 3(4), 761–779.
Innerarity, D. (2018) Democracy in Europe: A Political Philosophy of the EU, Palgrave Macmillan. (Introduction, pp.1-18)
|
|||
2 | Ders: Avrupa Bütünleşmesinde Demokrasinin Evrimi |
Sara Binzer Hobolt (2006) Direct democracy and European integration, Journal of European Public Policy, 13:1, 153-166, DOI: 10.1080/13501760500380825
Ruth Dassonneville, Alexandra Jabbour, Michael S. Lewis-Beck, More ‘Europe’, less Democracy? European integration does not erode satisfaction with democracy, Electoral Studies, Volume 70, 2021,102291, ISSN 0261-3794. https://doi.org/10.1016/j.electstud.2021.102291
|
|||
3 | Ders: Teorik Yaklaşım |
Manners, Normative Power Europe: A Contradiction In Terms?, “Journal of Common Market Studies”, No. 2(40)/2002,
Diez, T. (2013). Normative power as hegemony. Cooperation and Conflict, 48(2), 194–210. https://doi.org/10.1177/0010836713485387
|
|||
4 | Ders: Kurumsal Kurulum: Avrupa Parlamentosu ve Ulusal Parlamentolar |
Auel, K. and Raunio, T. (2014) ‘Connecting with the Electorate? Parliamentary Communication in EU Affairs’. Special Issue of the Journal of Legislative Studies, Vol. 20, No. 1
Nathalie Brack & Olivier Costa (2018) Democracy in parliament vs. democracy through parliament? Defining the rules of the game in the European Parliament, The Journal of Legislative Studies, 24:1, 51-71, DOI: 10.1080/13572334.2018.1444625
|
|||
5 | Ders: Çok Seviyeli Yönetim |
Paul Stephenson (2013) Twenty years of multi-level governance: ‘Where Does It Come From? What Is It? Where Is It Going?’, Journal of European Public Policy, 20:6, 817-837, DOI: 10.1080/13501763.2013.781818
Hurrelmann, A., & DeBardeleben, J. (2009). Democratic dilemmas in EU multilevel governance: Untangling the Gordian knot. European Political Science Review, 1(2), 229-247. doi:10.1017/S1755773909000137
|
|||
6 | Ders: Müzakereci Demokrasi |
Firat Cengiz (2018) Bringing the citizen back into EU democracy: against the input-output model and why deliberative democracy might be the answer, European Politics and Society, 19:5, 577-594, DOI: 10.1080/23745118.2018.1469236
Blockmans, S. & Russack, S. (Eds.) (2020). Deliberative Democracy in the EU: Countering Populism with Participation and Debate. Brussels: CEPS, Rowman & Littlefield International. Retrieved April 06, 2020 from https://www.ceps.eu/download/publication/?id=26605&pdf=Deliberative-Democracy_2CU_Vol3.pdf
|
|||
7 | Vize Sınavı | ||||
8 | Ders: Demokratik Deneyimin Yayılması: Avrupa Birliği Genişlemesinde Demokrasinin Teşviki |
Frank Schimmelfennig, F. and Ulrich Sedelmeier (2004), ‘Governance by conditionality: EU rule transfer to the candidate countries of Central and Eastern Europe’, Journal of European Public Policy, vol. 11, no. 4, pp. 661–679.
Frank Schimmelfennig & Ulrich Sedelmeier (2019): The Europeanization of Eastern Europe: the external incentives model revisited, Journal of European Public Policy, DOI: 10.1080/13501763.2019.1617333
|
|||
9 | Ders: Demokratik Deneyimin Yayılması: Dış İlişkilerde Demokrasinin Teşviki |
Smith, K. E. (2008), “Democracy and Good Governance” in European Union Foreign Policy in a Changing World(Second Edition), 142-168, Cambridge: Polity Press.
Tseng, H. and Krog, R. (2017) No Strings Attached: Chinese Foreign Aid and Regime Stability in Resource-Rich Recipient Countries. Paper presented at the 2017 Annual Meeting of the American Economic Association, Chicago, IL, January 6–8 Aydın-Düzgit, S. (2020) Can non-democracies support international democracy? Turkey as a case study, Third World Quarterly, 41:2, 264-283, DOI: 10.1080/01436597.2019.1636643
|
|||
10 | Ders: Avrupa Birliği’nde Demokrasi Açığı |
Petr Kratochvíl & Zdeněk Sychra (2019) The end of democracy in the EU? The Eurozone crisis and the EU’s democratic deficit, Journal of European Integration, 41:2, 169-185, DOI: 10.1080/07036337.2019.1569001 Sorace M. The European Union democratic deficit: Substantive representation in the European Parliament at the input stage. European Union Politics. 2018;19(1):3-24. doi:10.1177/1465116517741562
Kelemen, R.D. (2017), “Europe’s other democratic deficit: National authoritarianism in Europe’s Democratic Union”, Government and Opposition, Vol. 52 No. 2, pp. 211–238.
|
|||
11 | Ders: Avrupa Birliği’nde Demokratik Gerileme |
Digdem Soyaltın Colella (2020) The EU’s ‘actions-without-sanctions’? The politics of the rule of law crisis in many Europes, European Politics and Society,https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23745118.2020.1842698
Kelemen, R. D. (2020) The European Union's authoritarian equilibrium, Journal of European Public Policy, 27(3): 481-499
Ulrich Sedelmeier (2016) Anchoring Democracy from Above? The European Union and Democratic Backsliding in Hungary and Romania after Accession, JCMS Volume 52. Number 1. Pp. 105–121. |
|||
12 | Ders: Avrupa’da Sivil Toplum ve Kamusal Alan |
Kohler-Koch, Beate & Quittkat, Christine. (2013). De-Mystification of Participatory Democracy. EU Governance and Civil Society. 10.1093/acprof:oso/9780199674596.001.0001.
Hänska, M., & Bauchowitz, S. (2019). Can social media facilitate a European public sphere? Transnational communication and the Europeanization of Twitter during the Eurozone crisis. International Journal of Cultural Studies, 173–188. https://doi.org/10.1177/1367877916674751
|
|||
13 | Ders: Avrupa’da Toplumsal Cinsiyet Adaleti ve Eşitliği |
Hoewer, Melanie and Riley, Heidi, Gender Justice in EU Crisis Management Missions (May 27, 2020). GLOBUS Research Paper 17/2020, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3611586 orhttp://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3611586
ClaveroS, GalliganY.Delivering gender justice in academia through gender equality plans? Normative and practical challenges. Gender Work Organ. 2021;28:1115–1132.https://doi.org/10.1111/gwao.126581132-CLAVEROANDGALLIGAN
|
|||
14 | Ders: Avrupa’da Epistemik/Bilişsel Adalet |
Ayhan Kaya & Ayşenur Benevento (2022) Epistemic Justice as a Political Capability of Radicalised Youth in Europe: A Case of Knowledge Production with Local Researchers, Journal of Human Development and Capabilities, 23:1, 73-94, DOI: 10.1080/19452829.2021.2004096
Alexandra Wanjiku Kelbert (2018) Taking minority women’s activism seriously as epistemic justice, Ethnic and Racial Studies, 41:13, 2310-2317, DOI: 10.1080/01419870.2018.1487567
|
|||
Kaynaklar
KAYNAKLAR | ||||
Ders Notu | - | |||
Diğer Kaynaklar | - |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | İlgili dokümanlar okuma listesinde sunuldu |
Ödevler | Tartışmalar planlanan haftalarda gerçekleştirilecektir |
Sınavlar | Vize çevrimiçi gerçekleştirilecektir |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Çevrimiçi Vize | 1 | 30 |
Sunum | 1 | 15 |
Katılım | 1 | 15 |
Final | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
FİNALİN BAŞARIYA ORANI | 40 | |
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Öğrencilerin Avrupa Birliği hakkındaki temel kavramlarla ilgili kapsamlı bilgilerini gösterebilme becerisi | X | |||||
2 | Demokrasi kavramını ve demokrasiyle alakalı kavramları açıklama becerisi | X | |||||
3 | Avrupa Birliği kurumları ve demokrasi arasındaki ilişkiyi açıklama becerisi | X | |||||
4 | Demokrasi hakkında bireysel görevlerin farkındalığının artırılması ve görevleri gerçekleştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Öğrencilerin, demokrasinin teşvik edilmesinde Avrupa Birliği kurumlarının rolü hakkında farkındalık sahibi olması | X | |||||
6 | Demokrasinin teşviki uygulamalarına eleştirel yaklaşabilme becerisi | X | |||||
7 | Avrupa Birliği’nde gelişen demokrasi kavramının teorik arka planını açıklayabilme becerisi | X | |||||
8 | Avrupa’da ortaya çıkan sosyal meseleler hakkında yorum yapabilme kabiliyeti kazanma | X | |||||
9 | Avrupa Birliği kurumları ve görevleri hakkında bilgi sahibi olma | X | |||||
10 | Avrupa Birliği’nin yapısını açıklayabilme becerisi | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü(Saat) |
Ders Süresi (14X toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Sunum | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3.0 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |