Bu dersin amacı günümüz sosyolojik akımları ve toplumsal yapılarına yer vermektir.
Bu ders kapsamında, çağdaş sosyoloji teorilerine ve düşüncelerine etki etmiş farklı sosyolojik ekollerin yanı sıra, 1990’lı yıllardan itibaren küreselleşme ile ortaya çıkmış yeni toplumsal doku ve özelliklerinin farklı fikirler ve teoriler doğrultusunda bir incelemesi yapılmaktadır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenim Çıktıları | Öğrenim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | ||
1) Güncel sosyoloji akım ve düşüncelerini açıklar. | 1,3,7,8,9 | 1,2,3 | A,KS | ||
2) Bireyselliği ve bireyselliğin günümüz toplumsal yapısındaki önemini, bireysel değer ve etik değerleri açıklar. | 1,3,7,8,9 | 1,2,3 | A,KS | ||
3) Moderniteyi, toplumların modernleşme sürecinde karşılaştıkları değişimleri ve çok kültürlülügü açıklar. | 1,3,7,8,9 | 1,2,3 | A,KS | ||
4) Toplumu ve toplumsal değerleri yorumlama ve eleştirme becerisi kazandırır. | 1,2,3,4,7,8,9, | 1,2,3 | A,KS | ||
5) Günümüz toplum yapıları çerçevesinde sosyal olgu ve olayları açıklar. | 1,4,6,7,8,9 | 1,2,3 | A,KS | ||
6) Toplumsal değerleri, ilkeleri ve toplumun etik yapısını açıklar. | 1,4,6,7,8,9 | 1,2,3 | A,KS |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | |
1 | Giriş: Dersin amacı, metodu ve içeriğine dair tanımlar. | |
2 | Sosyolojinin güncel tanımlar (1945-1965) | |
3 | Raymond Boudon ve metodolojik bireysellik | |
4 | Pierre Bourdieu ve eşitsizlikler üzerine düşünmek | |
5 | Kisa Sinav 1. | |
6 | Amerikan yaklaşımları: işlevselcilik ve yapısalcılık | |
7 | Etkileşim ve etkileşimcilik | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Alain Tourain ve sosyolojisi | |
10 | Bireyselleşme, sosyalleşme ve toplumsal tabakalaşma | |
11 | Toplumsal değişim ve hareketlilik | |
12 | Kisa Sinav 2. | |
13 | Anthony Giddens ve modernleşme teorileri | |
14 | Michel Foucault ve toplumsal denetim | |
15 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
MOLENAT, Xavier, La sociologie, Histoire, Idées, Courants, Paris, Ed. Sciences Humaines, 2009. MONTOUSSE, Marc, 100 fiches pour comprendre la sociologie, Paris, Bréal, 2009. |
Diğer Kaynaklar |
ANSART, Pierre, Les sociologies contemporaines, Paris, Points, Seuil, 1990. ARON, Raymond, Les étapes de la pensée sociologique, Paris, Gallimard, 1976. BERAUT, Céline et COULMONT, Baptiste, Les courants contemporains de la sociologie, Paris, Licence, PUF, 2008. BERTHELOT, Jean-Michel, La construction de la sociologie, Paris, “Que sais-je?”, PUF, 2005. BLOESS, Françoise, ETIENNE, Jean, ROUX, Jean-Paul et ROUX, Jean-Pierre, Dictionnaire de sociologie, Paris, Hatier, 2004. BOURDIEU, Pierre, Questions de sociologie, Paris, Minuit, 2002. DURAND, Jean-Pierre et Weil Robert, Sociologie contemporaine, Paris, Ed. Vigot, 2006. DURKHEIM, Emile, Les règles de la méthode sociologique, Paris, Quadrige Grands Textes, PUF, 2007. GIDDENS, Anthony, Les conséquences de la modernité, Paris, L’Harmattan, 2000. NISBET, Robert, La tradition sociologique, Paris, PUF, 2005. Dictionnaire de la Sociologie, Larousse, Paris, 1999.
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |||
Dokümanlar | Dersin okumalarI Classroom'dan temin edilebilir | ||
Ödevler | |||
Sınavlar | 2 quiz, 1 vize, 1 final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR | SAYI | KATKI YÜZDESİ | ||
Ara Sınav | 1 | 20 | ||
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) | 2 | 40 | ||
Ödevler | 0 | 0 | ||
Toplam | 60 | |||
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |||
Yıl İçinin Başarıya Oranı | 60 | |||
Toplam | 100 | |||
DERS KATEGORİSİ |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır. | X | ||||
2 | Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur. | X | ||||
3 | Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir. | X | ||||
4 | Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır. | X | ||||
5 | Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır. | X | ||||
6 | Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar. | X | ||||
7 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur. | X | ||||
8 | Ulusal, uluslararası kurumların yapısını bilir, işleyişlerini kavrar, ve alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir. | X | ||||
9 | Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | ||||
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 | |
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 | |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 | |
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) | 2 | 10 | 20 | |
Ödev | 0 | 0 | 0 | |
Final | 1 | 20 | 20 | |
Toplam İş Yükü | 135 | |||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,4 | |||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |