Bu dersin amacı, Türkiye, Rusya ve Kafkasya arasındaki ilişkilerin tarihten güncele doğru gelişim sürecini irdelemek ve bu çerçevede ikili doğrudan ilişkiler kadar, bölgesel bazda münferit politikaların birbirleriyle mukayese edilme yeteneğinin geliştirilmesidir.
Bu derste Türkiye, Rusya ve Kafkasya arasındaki ilişkiler tarihsel süreç içinde çok boyutlu incelenecek, Türkiye’nin bu bölgedeki etkisine, izlediği dış politikaya ve özellikle de Rusya ile ilişkilerindeki belirleyici faktörlere değinilecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
||||||
1) Rusya ve Kafkasya’nın jeopolitik öneminin, tarihi ve siyasi boyutlarıyla incelenmesini sağlar. |
4,7,13,15 |
1,2,3 |
A |
||||||
2) Rusya’nın Batı dünyası ile ilişkilerini irdelemeyi sağlar. |
4,15 |
1,2,3 |
A |
||||||
3) Rusya ve Kafkasya’da yaşanan kriz ve çatışmaların çok boyutlu irdelenmesini sağlar. |
4,7,13,15 |
1,2,3 |
A |
||||||
4) Bölgedeki güncel sorunların uluslararası alana etkilerini ele alır. |
4,15 |
1,2,3 |
A |
||||||
5) Türkiye’nin farklı dönemlerde izlediği siyaseti açıklar. |
4,7,14 |
1,2,3 |
A |
||||||
6) Türkiye ile Rusya ve Kafkas ülkeleri arasındaki ekonomik ilişkileri ele alır ve gelecek ilişkiler konusunda bir perspektif kazandırır. |
4,14 |
1,2,3 |
A |
||||||
|
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
GİRİŞ: Rusya ve Kafkasya’nın jeopolitik önemi ve siyasi tarihi-1 |
|
2 |
GİRİŞ: Rusya ve Kafkasya’nın jeopolitik önemi ve siyasi tarihi-2 |
|
3 |
Türkiye- Rusya ilişkilerinin tarihsel gelişimi-1 (Osmanlı’dan SSCB’ye) |
|
4 |
Türkiye- Rusya ilişkilerinin tarihsel gelişimi-2 (SSCB dönemi) |
|
5 |
Türkiye- Rusya ilişkilerinin tarihsel gelişimi-3 (SSCB’nin yıkılmasından günümüze) |
|
6 |
Türkiye-Rusya ilişkileri ve Kafkaslar-1 |
|
7 |
ARA SINAV |
|
8 |
Türkiye-Rusya ilişkileri ve Kafkaslar-2 |
|
9 |
Karadeniz sorunları bağlamında Türk-Rus ilişkileri |
|
10 |
Rusya’nın Çeçenistan politikası ve Türkiye |
|
11 |
Türkiye’nin Kafkasya politikası-1 |
|
12 |
Türkiye’nin Kafkasya politikası-2 |
|
13 |
Ekonomik ve Ticari İlişkiler-1 |
|
14 |
Ekonomik ve Ticari İlişkiler-2 |
|
15 |
GENEL KONU TEKRARI |
|
16 |
FİNAL SINAVI |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
Géopolitique du Caucase, Viacheslav Avioutskii, Armand Colin Yayınları, 2005.
Ordres et désordres au Caucase, Aude Merlin ve Silvia Serrano (eds.), Éditions de l’Université de Bruxelles Yayınları, 2010.
Atlas géopolitique du Caucase, Jean Radvanyi ve Nicolas Beroutchachvili, Éditions Autrement Yayınları, 2009. |
Diğer Kaynaklar |
Moscou-Caucase : Migrations et diasporas dans l’espace post-soviétique, Adeline Braux, Éditions Petra Yayınları, 2009.
Géopolitique de la Russie, Jean-Christophe Romer, Economica Yayınları, 1999.
L’idéologie eurasiste russe ou comment penser l’empire, Marlène Laruelle, L’Harmattan Yayınları, 1999.
Russie : l’impasse tchétchène, Laurent Vinatier, Armand Colin Yayınları, 2007. Les points chauds de la Russie, Géorgui Vatchnadze, Ellipses Yayınları, 1993.
Atlas de la Russie et des pays proches, Roger Brunet, Denis Eckert ve Vladimir Kolossov, Reclus – La Documentation Française Yayınları, 1995.
Géopolitique de la nouvelle Asie Centrale, Mohammad-Reza Djalili ve Thierry Kellner, Presses Universitaires de France Yayınları, 2001.
L’Islam en Asie Centrale : vers la nouvelle donne, Catherine Poujol, Ellipses Yayınları, 2001. |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
100 |
Kısa Sınav |
|
|
Ödev |
|
|
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
60 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
40 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Kendi alanında hangi bilgiyi nerede bulacağını bilir, bağımsız araştırma yapabilir, lisans bitirme tezi konusu ile ilgili kapsamlı bir araştırma ve çalışma hazırlayabilir. |
|
|
|
|
|
|
2 |
Profesyonel iş hayatında, çalışacakları alanda, hedef ve amaç belirleyebilir, strateji ve proje planlaması yapabilir. |
|
|
|
|
|
|
3 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirebilir, sahip olduğu bilginin yeterliliğini ve öğrenme gereksinimlerini tespit edebilir, eksikliklerini gidermek için öğrenmesini yönlendirebilir, ve bu sayede, yaşam boyu öğrenmenin önemini anladığını gösterebilir. |
|
|
|
|
|
|
4 |
Uluslararası ve ülke içi dinamikleri çok boyutlu analiz edebilir, profesyonel hayatta başarılı olmak için esnek düşünebilmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir |
|
|
|
X |
|
|
5 |
Öğrenciler,uluslararası kurumsal düzeyde, etkin, yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde Fransızca bilgisine sahip olduklarını gösterebilirler, Fransızca yetilerini geliştirerek, çalışacakları alanlarda rekabet güçlerini geliştirebilirler. |
|
|
|
|
|
|
6 |
Programda eğitim gören öğrenciler, 2. Bir yabancı dil öğrenerek, çalışma alanlarını genişletme imkanı bulabilirler. |
|
|
|
|
|
|
7 |
Kültürler ve bireyler arasındaki farklılıklara saygı gösterilmesinin önemini anladığını gösterebilir, farklı kültürel ortamlarda gerekli saygı ve empatiyi göstererek iletişim kurabileceğini gösterebilir. |
|
|
|
X |
|
|
8 |
Sosyal bilimlerde yaygın bir şekilde kullanılan, nicel ve nitel araştırma tekniklerini, bilgisayar destekli kullanabilir. |
|
|
|
|
|
|
9 |
Bireysel, profesyonel ve toplumsal etik değer ve kavramları anlar, bireylerin davranışlarında bu etik kavramların ne kadar önemli olduğunu ve bu ilkeler doğrultusunda davranılmasının topluma değer katan etmenler olduğunu anlar. |
|
|
|
|
|
|
10 |
Alanında edindiği bilgiler çerçevesinde, sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir; bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevini anladığını, toplumsal değer ve ilkelere sahip çıkılması gerekliliğini anladığını gösterebilir. |
|
|
|
|
|
|
11 |
Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. |
|
|
|
|
|
|
12 |
Kurumsal sürdürülebilirlik için kalite yönetiminin, iş sağlığı ve güvenliliğinin; profesyonel hayatta, çalışacağı kurum ve kuruluşlarda, kurumsal sosyal sorumluluğun, profesyonel ve kültürel saygının ve kurumsal etik ilkelerinin ve kurallarının önemini anladığını gösterebilir. |
|
|
|
|
|
|
13 |
Sosyal, siyasi, hukuki ve ekonomik konular ile ilgili kavram, teori ve modelleri, disiplinler arası ve çok boyutlu bir bakış açısı ile, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özümser, bu alanlar ile ilgili konularda, araştırma, yorum ve analiz yapabilme yetkinliğine sahip olduğunu gösterebilir. |
|
|
|
|
X |
|
14 |
Türkiye’nin siyasal sistemini, iç ve dış siyaset düzeninin işleyişini öğrenerek, Türkiye’de yaşanan siyasal ve sosyal olguları daha gerçekçi bir şekilde analiz etme yetilerini geliştirebilir |
|
|
|
|
X |
|
15 |
Devletlerin, uluslararası sistem içerisindeki tutum ve davranış modellerini, uluslararası siyasi ve ekonomik sistemin işleyişini, uluslararası ilişkilerde ortaya çıkan sorunları, alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler aracılığı ile yorumlayabilir, analitik bir düşünce yetisine sahip olduğunu gösterebilir. |
|
|
|
|
X |
|
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
Ara Sınav |
1 |
8 |
8 |
Kısa Sınav |
|
|
|
Ödev |
|
|
|
Final |
1 |
12 |
12 |
Toplam İş Yükü |
|
|
100 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
4 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
4 |