Dersin Dili:
Türkçe
Dersi Verenler:
Dersin Amacı:
Bu dersin amacı Türk toplumbilimcilerini, geliştirdikleri teorileri anlamak ve Türkiye’nin toplumsal yapısını analiz edebilmektir
Dersin İçeriği:
Bu ders kapsamında, Türk toplumbiliminin kurucuları ve temel teorileri incelenecek ve güncel sorunlar teoriler ve araştırmalar ışığında yorumlanacaktır.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 12: Örnek Durum
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav, B: Deney, C: Ödev, KS: Kısa Sınav
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenim Çıktıları | Öğrenim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | ||
1) Güncel sosyoloji akım ve düşüncelerini açıklar. | 1,4,6,7,9 | 1,2,3 | A | ||
2) Bireyselliği ve bireyselliğin günümüz toplumsal yapısındaki önemini, bireysel değer ve etik değerleri açıklar. | 1,2,6,8 | 1,2,3,12 | A,C | ||
3) Moderniteyi, toplumların modernleşme sürecinde karşılaştıkları değişimleri ve çok kültürlülügü açıklar. | 1,4,5,7,9 | 1,2,3,12 | A,C | ||
4) Toplumu ve toplumsal değerleri yorumlama ve eleştirme becerisi kazandırır. | 1,2,3,5,6,8,9 | 1,2,3,12 | A,C | ||
5) Günümüz toplum yapıları çerçevesinde sosyal olgu ve olayları açıklar. | 1,2,3,4,5,6,7,8 | 1,2,3,12 | A | ||
6) Toplumsal değerleri, ilkeleri ve toplumun etik yapısını açıklar ve Türk toplumbilimcilerini tanır. | 1,2,7 | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | |
1 | Türkiye’nin toplumsal yapısı: tarihsel bir değerlendirme, yapi ve bileşenleri | ||
2 | Türk toplumbiliminin kurucu düşünürleri: Ziya Gökalp-Prens Sabahattin | “Türkleşmek, İslâmlaşmak, Muasırlaşmak”: Ziya Gökalp (2007) [yayına hazırlayan: Sabri Koz]. Ziya Gökalp, Kitaplar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, ss.41-88. | |
3 | Türk toplumbiliminin kurucu düşünürleri: Mehmet İzzet-Hilmi Ziya Ülken | “Ruh ve Beden Meselesi”: Hilmi Ziya Ülken (1981). Aşk Ahlâkı, Ülken Yayınları, İstanbul, ss. 15-43 | |
4 | Türk toplumbiliminin kurucu düşünürleri: Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu-İbrahim Yasa | “Hayatiyat ve İçtimaiyat”: Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu (1947). İçtimaiyat, İsmail Akgün Matbaası, İstanbul, ss.57-81 “Türkiye’de Toplumsal Tabakalaşma ve Sınflar”: İbrahim Yasa (1973). Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Temel Sorunları, TODAİE Yayınları, Ankara, ss.163-181 |
|
5 | Özet ve okumalar üzerinden değerlendirme | ||
6 | ARA SINAV | ||
7 | Türk toplumbiliminin kurucu düşünürleri: Niyazi Berkes-Şerif Mardin | Büyük Tartışma”: Niyazi Berkes (1983). Türkiye’de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul, ss.419-462 | |
8 | Behice Boran- Mübeccel Kıray: değişmenin sosyoloğu | Behice Sadık Boran (1943). “Sosyal Evrim Meselesi”, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, cilt:1, sayı:2, ss.59-65 Behice Sadık Boran (1945). “İş Bölümü ve Kadının Sosyal Mevkii”, Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, cilt:3, sayı:3, ss. 301-310 “Köylerin Şehirleşmesi: Ova Köyleri”: Behice Boran (1992). Toplumsal Yapı Araştırmaları (İki Köy Çeşidinin Mukayeseli Tetkiki), Sarmal Yayınevi, İstanbul, ss.219-248 “Toplumsal Değişme ve Türkiye” ve “Türk Toplumunda Yapısal Değişme”: Mübeccel B. Kıray (1999). Toplumsal Yapı, Toplumsal Değişme, Bağlam Yayınları, İstanbul, ss.312-341 |
|
9 | Toplumsal Hafıza ve Kültür | ||
10 | Türkiye'de toplumsal yapı çalışmaları: kentleşme gecekondulaşma/kültür/aile/tabakalaşma ve hareketlilik | Yoksulluk Halleri. Türkiye’de Kent yoksulluğunun Toplumsal Görünümleri, Necmi Erdoğan (ed.), İletişim, İstanbul, 2007. | |
11 | Öğrenci sunumları | ||
12 | Öğrenci sunumları | ||
13 | Öğrenci sunumları | ||
14 | FİNAL SINAVI |
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
“Toplumsal Değişme ve Türkiye” ve “Türk Toplumunda Yapısal Değişme”: Mübeccel B. Kıray (1999). Toplumsal Yapı, Toplumsal Değişme, Bağlam Yayınları, İstanbul, ss.312-341 “Büyük Tartışma”: Niyazi Berkes (1983). Türkiye’de Çağdaşlaşma, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul, ss.419-462 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |||
Dokümanlar | Dersin okumaları fotokopiden tamin edilecektir. | ||
Ödevler | 1 sunum | ||
Sınavlar | 1 vize, 1 final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR | SAYI | KATKI YÜZDESİ | ||
Ara Sınav | 1 | 20 | ||
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) | 0 | 0 | ||
Ödevler | 1 | 20 | ||
Toplam | 40 | |||
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |||
Yıl İçinin Başarıya Oranı | 40 | |||
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır. | x | ||||
2 | Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur. | x | ||||
3 | Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir. | x | ||||
4 | Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır. | x | ||||
5 | Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır. | x | ||||
6 | Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar. | x | ||||
7 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur. | x | ||||
8 | Ulusal, uluslararası kurumların yapısını bilir, işleyişlerini kavrar, ve alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir. | x | ||||
9 | Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder. | x |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | ||||
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 | |
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 | |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | |
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) | 0 | 0 | 0 | |
Ödev | 1 | 10 | 10 | |
Final | 1 | 20 | 20 | |
Toplam İş Yükü | 130 | |||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,2 | |||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
Hiçbiri