Öğrencilerin Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını bilerek yazılı ve sözlü anlatımda doğru ve etkili kullanma becerilerini geliştirmek
Dil ve Dünya dilleri hakkında genel bilgiler, Türkçenin diğer dillerle olan bağlantısı ve tarihsel gelişimi, modern Türkçenin ses ve yapı özellikleri, noktalama ve yazım kurallarıyla ilgili uygulamalar
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Türkçenin noktalama işaretleri ve yazım kurallarının doğru kullanımını sağlamak. |
1,4,12 |
1 |
1 |
2) Dilin temel özelliklerini ve dillerin sınıflandırma ölçütlerini kavramalarını sağlamak. |
1,4,12 |
1 |
1 |
3) Türkçenin tarihsel gelişimini hatırlatmak. |
1,4,12 |
1 |
1 |
4) Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını öğrenmelerini sağlamak. |
1,4,12 |
1 |
1 |
5) Yazılı ve sözlü anlatım becerilerini gelişmelerini sağlamak. |
1,4,12 |
1 |
1 |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Tanışma, dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgi |
İlgili okumalar |
2 |
Noktalama işaretleri ve genel yazım kuralları |
İlgili okumalar |
3 |
Dilin tanımı, özellikleri, dil-kültür ilişkisi |
İlgili okumalar |
4 |
Dilin türleri |
İlgili okumalar |
5 |
Yeryüzündeki diller ve dil sınıflandırmaları (yapı bakımından) |
İlgili okumalar |
6 |
Yeryüzündeki diller ve dil sınıflandırmaları(kaynak bakımından), Türkçenin bu diller arasındaki yeri ve özelliği |
İlgili okumalar |
7 |
Yazılı anlatım türlerinden öykü hakkında bilgi |
İlgili okumalar |
8 |
Ara sınav. |
İlgili okumalar |
9 |
Türkçenin tarihsel gelişimi ve Türklerin kullandığı alfabeler |
İlgili okumalar |
10 |
Türkçenin ses özellikleri |
İlgili okumalar |
11 |
Kalıplaşmış anlatımlar |
İlgili okumalar |
12 |
Anlatım bozuklukları(sözcük düzeyinde), uygulama çalışması |
İlgili okumalar |
13 |
Anlatım bozuklukları(cümle düzeyinde), uygulama çalışması |
İlgili okumalar |
14 |
Yazılı anlatım türlerinden deneme hakkında bilgi |
İlgili okumalar |
Kaynaklar
Kaynaklar |
Aksan, Doğan(1975), “Anadili”, Türk Dili,31/285,s. 423-434 Aksan, Doğan(1987), Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim,3 cilt , Ankara Aksan, Doğan (2000), Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara, Bilgi yayınevi Ali, Sabahattin (2005), Yeni Dünya, İstanbul, YKY Ataç, Nurullah (2010), Günlerin Getirdiği-Sözden Söze, 7.b., İstanbul, YKY Atay, Oğuz (2000), Korkuyu Beklerken, İstanbul, İletişim Yayınları Çotuksöken, Yusuf (2007), Uygulamalı Türk Dili, İstanbul,Papatya Yayıncılık Hepçilingirler, Feyza (2013),Türkçe “Off”, 43.b.,İstanbul, Everest Yayınları Korkmaz, Zeynep ve diğerleri (1995), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası Montaigne (1991),Denemeler,(Türkçesi: Sabahattin Eyüboğlu), İstanbul,Cem Yayınevi Özdemir, Emin (2008), Sözlü Yazılı Anlatım Sanatı Kompozisyon, İstanbul, Remzi Kitabevi Taner, Haldun(1995), Çok Güzelsin Gitme Dur, İstanbul, Bilgi Yayınevi Taner, Haldun (2005), Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu/Ayışığında “Çalışkur”, Ankara, Bilgi Yayınevi Türkçe Ders Notları -TKL 201 (Haz. Bedri Selimhocaoğlu) Türk Dili,Yazılı Anlatım-Sözlü Anlatım (2009), (Ed.Nurettin Demir, Emine Yılmaz),Ankara, Nobel Yayın Dağıtım Türkçe Sözlük (2011), Türk Dil Kurumu Yayınları, 11. b., Ankara Yazım Kılavuzu (2009), Türk Dil Kurumu Yayınları, 26. b., Ankara |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Ders öncesi dağıtılan fotokopiler |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
ADET |
KATKI YÜZDESİ |
|
Vize |
1 |
50 |
|
Finalin Başarıya Oranı |
1 |
50 |
|
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
|
Toplam |
|
100 |
|
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Kamu Yönetiminin evrensel ilkeleri ve Türk Kamu Yönetiminin yapı ve süreçlerininin bilgisine sahip olması |
|
|
|
|
|
|
2 |
Hukukun üstünlüğüne ve hukukun evrensel ilkelerine inanan ve Türk Hukuk sistemini bilmesi |
|
|
|
|
|
|
3 |
Çevreye duyarlı ve bu konuda kamu politikaları geliştirebilecek ve uygulayabilecek niteliğe sahip olması |
|
|
|
|
|
|
4 |
Atatürkçü düşüncenin bilimin yol göstericiliğine verdiği önemi kavraması |
|
|
|
|
|
|
5 |
Türkiye’nin sosyo-politik tarihini ve yapısını bilen yönetici adayları yetiştirilmesi |
|
|
|
|
|
|
6 |
Teknolojik gelişmeleri takip eden ve teknolojinin kamu ile özel sektör alanlarında etkin kullanımını sağlama yeteneklerinin geliştirilmesi |
|
|
|
|
|
|
7 |
İletişim ve liderlik becerilerinin kazandırılması |
|
|
|
|
x |
|
8 |
Mezunların İngilizce ve Türkçe ifade yeteneklerinin geliştirilmesine özellikle önem verilmesi |
|
|
|
|
|
|
9 |
AB müktesebatının öğretilmesi |
|
|
|
|
|
|
10 |
Küresel ve bölgesel gelişmelerin farkındalığı |
|
|
|
|
|
|
11 |
Sanatın işlevinin kavranışı temel çıktı hedefleridir |
|
|
|
|
x |
|
12 |
Programın esnekliğine, yan-dal ve anadal olanaklarına bağlı olarak kamu yöneticiliği yanısıra özel sektörde yarışabilecek |
|
|
|
|
|
|
13 |
Uluslararası ilişkiler ve idare hukuku alanında mesleki fırsatları yakalayabilecek bir program çıktısı hedeflenmiştir. |
|
|
|
|
|
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
2 |
30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
1 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
- |
- |
- |
Ödev |
1 |
1 |
1 |
Final |
1 |
2 |
2 |
Toplam İş Yükü |
|
|
50 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
2 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
2 |