Ana içeriğe atla
  • Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPRI 472
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
Fransızca
Dersin Amacı: 
Bu ders; iktisadi faaliyetlerin ülkeler ve bölgeler arasında dağılımını mevki ve mekan bazında örgütlenme açısından incelemektedir. Dersin amacı, bölgesel kalkınmanın gerekliliğini ve bölgesel kalkınma anlayışının bölgesel gelişme farklılıklarını gidermede ne derece etkili olduğunu ortaya koymaktır. Diğer bir amaç da, ulusal kalkınma planlarında hedeflenen politikaların yerel ihtiyaçlara cevap verebilmesi ve yerel eylemlere dönüştürülmesinde yerel yönetimlere düşen görev ve sorumlulukları tespit etmektir.
Dersin İçeriği: 
Bu derste işlenecek konular arasında coğrafya, ticaret ve iktisat teorisi arasındaki ilişki, bölge kavramı ve bölge çeşitleri, ekonomik gelişmişlik derecelerine göre bölge ayrımları, bölgesel gelişme politikalarının kurumsal yapısı, bölgesel planlama modelleri, bölgeler arası dengesizlikler, bölgesel kalkınma yöntemleri, bölgesel kalkınma ajansları ve kalkınmada oynadıklerı rol, AB’ye uyum sürecinde bölge politikaları, yerel yönetimler ve bölgesel kalkınma arasındaki ilişki bulunmaktadır.

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 12: Örnek Durum
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney, C: Ödev, KS: Kısa Sınav

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenim Çıktıları Öğrenim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Bölgesel dengesizlikleri giderici politikalar hakkında bilgi sahibi olur. 1,2,3,4,6,7,8,9 1,2,3,9,12 A,C
2) Avrupa Birliği’ne uyum sürecinde bölgesel sorunların çözümünde kullanılan politikaların amaçları anlayabilme; uygulanacak araçların seçimini yapabilme ve hangi sorun için ne tür araçların kullanılacağını tanımlama kabiliyeti kazanır. 1,2,3,4,6,7,8,9 1,2,3,9,12 A,C
3) Bölgenin sosyo-ekonomik koşullarını geliştirmede yerel yönetimlerin ne gibi katkıları olabileceği konusunda fikir sahibi olur. 1,2,3,4,6,7,8,9 1,2,3,9,12 A,C

Dersin Akışı

Hafta Konular
1 Giriş: Coğrafya, ticaret ve kalkınma
2 Bölge kavramı ve bölge çeşitleri
3 Coğrafya ve iktisat teorisi, ekonomik alan ve üç bölge kavramı
4 Coğrafya ve iktisat teorisi, ekonomik gelişmişlik derecelerine göre bölge ayrımları
5 Kalkınmanın coğrafi dinamikleri ve bölgesel kalkınma politikalarının kurumsal yapısı
6 Ekonomik faaliyetin mekansal dağılımı, bölgesel planlama ve kalkınma
7 ARA SINAV
8 Bölgesel planlama modeli; Tarım, sanayi ve hizmetler 
9 Bölgeler arası dengesizlikler, bölge kalkınma yöntemleri; ulaşım ve haberleşme gelişimi
10 Kalkınma ajansları ve bölgesel kalkınmada oynadıkları rol
11 Türkiye’de bölgesel planlama ve kalkınma
12 Yerel yönetim ve bölgesel kalkınma ilişkisi, kaynakların kullanımı ve dağılımı
13 Uluslararası kalkınma, yerel yönetimlerin kalkınmaya yönelik uygulamaları, kaynakların kullanımı ve dağılımı
14 FİNAL SINAVI

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı Gales P. & Lequesne C. (1998) Regions in Europe: The Paradox of Power, London and New York: Routledge.
S. Brakman, H. Garretsen, C. Marrewijk, The New Introduction to Geographical Economics, Cambridge University Press; 2009 (2rd edition). 
P. Knox, J. Agnew, L. McCarthy, The Geography of the World Economy, Hodder Education, 2008 (5th edition).
Dinler, Zeynel (2013), Bölgesel İktisat, Ekin Basım Yayın, Bursa.

Gündüz, Ali Yılmaz (2013), Bölgesel Kalkınma Politikası, Ekin Basım Yayın, Bursa.

Keleş, Ruşen & Mengi, Ayşegül (2013), Avrupa Birliğinin Bölge Politikaları, Cem Yayınevi, Ankara.

Diğer Kaynaklar D. Mackinnon, A. Cumbers, An Introduction to Economic Geography: Globalization, Uneven Development and Place, Pearson Education Limited; 2007.  F. P. Stutz, B. Warf, The World Economy: Resources, Location, trade, and Development, Pearson Education, Inc. 2007 (5th edition). 
Keating, M. (1998) “Is there a regional level of government in Europe?” in P. LeGales and C. Lequesne (eds) Regions in Europe, London and New York: Routledge: 11-29.
 
Benz, A. and B. Eberlein (1999) “The Europeanization of regional policies: patternsof multilevel governance”, Journal of European Public Policy 6 (2): 1350–1763.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar Konularla ilgili çeşitli makale paylaşımları
Ödevler  
Sınavlar Ders notları

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) 0 0
Ödevler 0 0
  Toplam 100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl İçinin Başarıya Oranı   40
  Toplam 100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 2 3 4 5
1 Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır.          X
2 Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur.         X
3 Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir.          X
4 Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır.         X
5 Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır.     X    
6 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar.         X
7 Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur.          X
8 Ulusal, uluslararası  kurumların yapısını bilir,  işleyişlerini kavrar, ve  alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir.          X
9 Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder.          X

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik   Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati)   15 3 45
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)   15 3 45
Ara Sınav   1 10 10
Kısa Sınav   (yoklama, sözlü, sunum, vs)   0 0 0
Ödev   10 1 10
Final   1 20 20
Toplam İş Yükü       130
Toplam İş Yükü / 25 (s)       5,2
Dersin AKTS Kredisi       5
         
Hiçbiri