Türk Anayasa Hukukuna ilişkin kavram ve kurumları gerek teorik gerekse uygulama düzeyinde ele alarak, Türkiye’nin anayasal işleyişini bilimsel metotlarla incelemek.
Bu dersin kapsamında, Osmanlı-‐Türk anayasal gelişmeleri ve 1921, 1924, 1961 Anayasaları ve genel özellikleri anlatılır. Ayrıca 1982 Anayasası’nda Cumhuriyetin nitelikleri ile temel hak ve özgürlükler ile sınırlandırılması kavramları üzerinde durulur. Nihayet, 1982 Anayasası’nda yasama-‐ yürütme-‐yargı kavramları anlatılarak, Anayasa’nın kabul ettiği siyasal rejim tespit edilecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Osmanlı-‐Türk anayasal gelişmelerini açıklar. | 1,2,3 | A,C | |
2) Devletin anayasal temellerini ve ilkelerini belirler. | 1,2,3 | A | |
3) Devletin yasama-‐yürütme ve yargı işlevini açıklar. | 1,2,3 | A | |
4) Temel hak ve özgürlükler ile sınırlandırılması rejimini açıklar. | 1,2,3 | A | |
5) Anayasal gelişmeler ekseninde siyasal rejimleri tespit eder. | 1,2,3 | A |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Osmanlı-‐Türk Anayasal Gelişmelerinin Başlangıcı III. Selim’den II. Mahmut’a Gelişmeler-‐Sened-‐i İttifak: Dinamikleri-‐ Hukuki Niteliği-‐ Bugüne Etkileri ve Magna Carta Libertatum Karşılaştırması | Anayasal Gelişmeler |
2 |
Tanzimat Fermanı: Dinamikleri-‐Hukuki Niteliği-‐Bugüne Etkileri-‐ Fransız İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirgesi Karşılaştırması-‐ Adalet ve Islahat Fermanları | Tanzimat Fermanı |
3 |
I. ve II. Meşrutiyet 1876 Kanun’u Esasi-‐si ve 1909 Anayasa Değişiklikleri 1921 Anayasası: Özellikleri Kuvvet Ayrılığı Çerçevesinde Öngörülen Siyasal Rejim | 1876 Kanun’u Esasi (Anayasası) |
4 | 1924 Anayasası-‐ Tek ve Çok Partili Dönem-‐ Dinamikler-‐ Demokrasi Anlayışı-‐ İktidarın Sınırlanması-‐ Özgürlük Anlayışı ve Siyasal Rejim | 1924 Anayasası |
5 |
1961 ve 1982 Anayasalarının Hazırlık süreçleri Geçiş Dönemleri ve 1961 Anayasasının özgürlük anlayışı, Yasama-‐Yürütme Yargı ve Anayasa Değişiklikleri Genel Değerlendirme |
1961 ve 1982
Anayasalarının Genel Özellikleri |
6 | 1982 Anayasasının Temel Özellikleri Başlangıç-‐ Değiştirilemez Maddeler | Değiştirilemez Maddeler |
7 | ARA SINAV | |
8 | Cumhuriyetin Nitelikleri: İnsan Haklarına Saygılı Devlet-‐ Demokratik Devlet-‐ Atatürk Milliyetçiliğine Bağlı Devlet-‐ Hukuk Devleti | Cumhuriyetin Nitelikleri |
9 | Laik Devlet -‐Sosyal Devlet | Laiklik-‐Sosyal Devlet |
10 | 1982 Anayasasında Özgürlükler Rejimi Tanınması-‐ Sınırlanması ve Güvenceleri | Temel Hak ve Özgürlükler |
11 | 1982 Anayasasında Yasama | Yasama |
12 | 1982 Anayasasında Yürütme | Yürütme |
13 | 1982 Anayasasında Yargı -‐2010 Anayasa Değişiklikleri-‐ Yeni Anayasa Çalışmaları | Yargı |
14 | 1982 Anayasasında Kuvvetler Ayrılığı Çerçevesinde Öngörülen Siyasal Rejim-‐ Özellikleri-‐ 2007 Anayasa Değişikliklerinin Etkileri | Siyasal Rejim |
15 | Genel Tekrar | |
16 | Dönem Sonu Sınavı |
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Bursa, Ekin, 13. Baskı, Ekim
Ders Notu 2012. Bülent Tanör, Osmanlı-‐Türk Anayasal Gelişmeleri, YKY Yay., İstanbul, 2012. |
Materyal Paylaşımı
Dokümanlar Mahkeme kararları, resmi gazete, kanunlar |
Ödevler-‐-‐-‐-‐-‐-‐-‐-‐-‐-‐-‐-‐ |
Sınavlar Vize /Final/Bütünleme |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Finalin Başarıya Oranı | 1 | 60 |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |
No Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1 2 3 4 5 | |
Kendi alanında hangi bilgiyi nerede bulacağını bilir, bağımsız araştırma 1 yapabilir, lisans bitirme tezi konusu ile ilgili kapsamlı bir araştırma ve çalışma X hazırlayabilir. |
|
2 Profesyonel iş hayatında, çalışacakları alanda, hedef ve amaç belirleyebilir, strateji ve proje planlaması yapabilir. X | |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirebilir, sahip
3 olduğu bilginin yeterliliğini ve öğrenme gereksinimlerini tespit edebilir, X eksikliklerini gidermek için öğrenmesini yönlendirebilir, ve bu sayede, yaşam boyu öğrenmenin önemini anladığını gösterebilir. |
|
Uluslararası ve ülke içi dinamikleri çok boyutlu analiz edebilir, profesyonel
4 hayatta başarılı olmak için esnek düşünebilmenin ve yaratıcı çözümler X üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir |
|
Öğrenciler,uluslararası kurumsal düzeyde, etkin, yazılı ve sözlü iletişim
5 kurabilecek düzeyde Fransızca bilgisine sahip olduklarını gösterebilirler, Fransızca yetilerini geliştirerek, çalışacakları alanlarda rekabet güçlerini geliştirebilirler. |
|
6 Programda eğitim gören öğrenciler, 2. Bir yabancı dil öğrenerek, çalışma |
Kültürler ve bireyler arasındaki farklılıklara saygı gösterilmesinin önemini
7 anladığını gösterebilir, farklı kültürel ortamlarda gerekli saygı ve empatiyi göstererek iletişim kurabileceğini gösterebilir. |
|||
8 Sosyal bilimlerde yaygın bir şekilde kullanılan, nicel ve nitel araştırma tekniklerini, bilgisayar destekli kullanabilir. | |||
Bireysel, profesyonel ve toplumsal etik değer ve kavramları anlar, bireylerin
9 davranışlarında bu etik kavramların ne kadar önemli olduğunu ve bu ilkeler doğrultusunda davranılmasının topluma değer katan etmenler olduğunu anlar. |
X |
||
Alanında edindiği bilgiler çerçevesinde, sosyal sorumluluk kavramının bireysel,
10 toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir; bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevini anladığını, toplumsal değer ve ilkelere sahip çıkılması gerekliliğini anladığını gösterebilir. |
X |
||
Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal hakların evrenselliği ve sosyal
11 adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. |
X |
||
Kurumsal sürdürülebilirlik için kalite yönetiminin, iş sağlığı ve güvenliliğinin;
12 profesyonel hayatta, çalışacağı kurum ve kuruluşlarda, kurumsal sosyal sorumluluğun, profesyonel ve kültürel saygının ve kurumsal etik ilkelerinin ve kurallarının önemini anladığını gösterebilir. |
|||
Sosyal, siyasi, hukuki ve ekonomik konular ile ilgili kavram, teori ve modelleri,
13 disiplinler arası ve çok boyutlu bir bakış açısı ile, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özümser, bu alanlar ile ilgili konularda, araştırma, yorum ve analiz yapabilme yetkinliğine sahip olduğunu gösterebilir. |
X |
||
Türkiye’nin siyasal sistemini, iç ve dış siyaset düzeninin işleyişini öğrenerek,
14 Türkiye’de yaşanan siyasal ve sosyal olguları daha gerçekçi bir şekilde analiz etme yetilerini geliştirebilir |
X |
||
Devletlerin, uluslararası sistem içerisindeki tutum ve davranış modellerini, uluslararası siyasi ve ekonomik sistemin işleyişini, uluslararası ilişkilerde ortaya
15 çıkan sorunları, alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler aracılığı ile yorumlayabilir, analitik bir düşünce yetisine sahip olduğunu gösterebilir. |
X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |