Siyasal Kurumlar dersi devlet yönetiminin temel işleyişini, kurum¬larını ve örgütlerini tanıtmayı amaçlar. Dünya çapındaki belli başlı siyasal yapılar ile düzenleri tanıtmayı, ayırt etmeyi hedefle¬mek¬tedir. Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrencilerin dünyada varolan siyasal yönetimler ile yaşanan süreçlerin altında yatan temel ilkeler ile kaygıları kavramaları beklenir.
Dönem boyunca, aşağıda sıralanan konular ile esnek bir program yürütülmektedir. Ara sınavın yanı sıra, dönem boyunca 2-3 habersiz kısa-sınav yapılmaktadır. Kurumumuz kuralları gereğince, dönem-sonu sınavına katılma hakkını elde etmek için, her öğrenci dönem boyunca en az % 80 oranında derse devam etmelidir. Dersler ağırlıklı olarak İngilizce yürütülmektedir. Ancak, özellikle diğer bölümlerden gelen öğrenciler için, her kavramın Türkçe karşılıkları da verilmektedir. Derse etkin katılım büyük ölçüde tavsiye edilir ve değerlendirilir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenim Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Temel kurumları ve örgütleri tanımlamak ve aralarında bağlantı kurar |
1,2 |
1,2,3 |
A,C |
Temel siyasal düzenleri tanır |
1,2 |
1,2,3 |
A,C |
Temel kurumların ve işlevlerin oluşumunu kavrar ve yorumlar |
1,2,10 |
1,2,3 |
A,C |
Siyasal yönetimleri ayırt eder |
2,3,16 |
1,2,3 |
A,C |
Yasal siyasal düzenleri sınıflandırır |
3,6,9 |
1,2,3 |
A,C |
Farklı seviyelerdeki bağlantısız gibi görünen kurumları ilişkilendirir |
1,2,3 |
1,2,3 |
A,C |
Belirli siyasal işleyişlerin bağlamını ve gerekliliğini sorgulamaya başlar |
1,2,3 |
1,2,3 |
A,C |
Çeşitli siyasal kurumların ardındaki nedenleri algılamaya, açıklamaya ve aralarında bağlantı kurmaya başlar |
1,2,3,7 |
1,2,3 |
A,C |
Egemen yönetimlerdeki yenilik çabalarını ve mevcut siyasal değişiklikleri değerlendirir |
6,7,13 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Şimdiye dek ne öğrendik? Geçen Dönemi Gözden Geçirme |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
2 |
Yönetimin Aygıtları Anayasalar ile Hükümet Tasarımı Anayasadaki Biçimsel Farklılıklar Belirsizliğin Erdemi Anayasal Tasarımın Öbür İlkeleri Güdü-Uyumluluğunun Önemi Erkin Coğrafi Özekliği “Federal” ve “Üniter” (Tekçil) Devletler “Üniter” ve “Merkezî” Devletler Arasındaki Fark Anayasalcılık |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
3 |
Seçimler Destek İnşa Etmenin Bir Aracı Olarak Seçimler Siyasetleri ve Önderleri Seçmenin Bir Aracı Olarak Seçimler Seçim Sistemleri Halkoylamaları Seçimlere Katılım Katılım İkilemi Seçimlerdeki Tercihin Temelleri |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
4 |
Partiler: Siyasetteki Bağlayıcı ve Önder İşlevler Siyasal Parti Siyasal Partiler ve Kitlelerin Devingenliği Siyasal Partiler ve Önderlerin Toplumsallaşması Siyasal Kimlik Olarak Siyasal Partiler Denetimin Bir Aracı Olarak Siyasal Partiler Partinin Örgütlenmesi Partinin Maliyesi Siyasal Parti Sistemleri |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
5 |
Yapısallaşmış Çatışma: Çıkar Kümeleri ve Siyaset Çıkar Kümeleri ve Temsil Çıkar Kümeleri Türleri Çıkar Kümelerinin Yöntemleri Çıkar-Kümesi Eylem Kalıpları Çoğulculuk Yeni-Korporatizm |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
6 |
ARA-SINAV |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
7 |
Ara Sınavın Değerlendirilmesi
Ulusal Karar Verici Kurumlar: Parlamenter Yönetim Bakanlar Kurulu Denetimi Meclis Ne Yapar? Bir Meclis Üyesinin Yaşamı Meclis Kurulları Meclisin Üstünlüğünün İstisnaları Demokratik Olmayan Yönetimlerdeki Meclisler |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
8 |
Ulusal Karar Verici Kurumlar: Başkanlık Yönetimi Başkanlık ve Parlamenter Yönetimlerin Karşılaştırılması Yönetimin Sorumluluğu Başkanlık Yönetimleri ve Kapsayıcı Siyaset Yürütme Önderlerinin Belirlenmesi Yürütmenin Denetimi ve Yenilenmesi Başkanlık Yönetimlerinde Yürütmenin Bölünmesi Neden Bütün Demokrasiler Parlamenter Yönetim Değildir? Erklerin Ayrılması ile Anayasal Denetim |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
9 |
Bürokrasi ve Kamu Alanı Siyasal Bir Sorun Olarak Kamu Yönetimi İyi Bir Kamu Yönetiminin Özellikleri Bürokrasi: Son Yüzyılın Bulgusu (mu) Bürokrasi ile Esneklik Korunan Yetersizlik Sorunu Bürokrasiye Uygulanan Ayarlamalar Kamu Yönetiminin Toplumsal Temsili Yozlaşma |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
10 |
Hukuk ve Mahkemeler Anglo-Sakson Dava Hukuku Kıta Avrupası Hukuku Dinî Hukuk: Şeriat “Dava” Hukuku ile “Kod” Hukukunu Harmanlamak Mahkemeler |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
11 |
Devletler-Arası Siyaset (I) İkinci Dünya Savaşı’ndan İtibaren Uluslararası Düzenin Evrimi Yeni Dünya Düzeni |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
12 |
Uluslararası Siyaset (II) Merkezî Yetke Eksikliği Vekalet Temelli Siyasal Roller ve Uluslararası Ahlak Uluslararası İletişime Yönelik Engeller Erk ile Uluslararası Siyaset Uluslararası Siyasette Erk ile Tercih |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
13 |
“Tarihin Sonu” ve “Uygarlıklar Çatışması” Yaklaşımlarındaki Mevcut Durum |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
14 |
Gözden Geçirme: Son Sınav İçin Hazırlık |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
15 |
Gözden Geçirme: Son Sınav İçin Hazırlık |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
16 |
Son Sınav |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Kaynaklar
Ders Notu |
W. Philips Shively, 2008, Power & Choice: An Introduction to Political Science, McGraw Hill, 11th Edition. |
Diğer Kaynaklar |
- |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
“Merkezileşmenin en iyi düzeyi nedir?” |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav / Son sınav |
1 |
% 40 / % 45 |
Kısa Sınav |
2 |
% 10 |
Ödev |
1 |
% 5 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
% 45 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarıya Oranı |
|
% 55 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir. |
X |
|||||
2 |
Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir. |
X |
|||||
3 |
İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı, analitik ve disiplinlerarası bir bakış açısına sahip olduğunu gösterir. |
X |
|||||
4 |
Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, tez gibi yöntemlerle sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
5 |
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir. |
X |
|||||
6 |
Uluslararası ve ülke içi dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin, yaşam boyu öğrenmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir. |
X |
|||||
7 |
Analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir. |
X |
|||||
8 |
Akademik ve profesyonel ortamlarda, İngilizce ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir. |
X |
|||||
9 |
Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir. |
X |
|||||
10 |
Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir. |
X |
|||||
11 |
Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati ve saygı geliştirmiş olduğunu gösterebilir. |
X |
|||||
12 |
Sosyal Bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. |
X |
|||||
13 |
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir. |
X |
|||||
14 |
Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder. |
X |
|||||
15 |
Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir. |
X |
|||||
16 |
Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. |
X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
3 |
45 |
Ara Sınav |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
1 |
5 |
5 |
Ödev |
1 |
7 |
7 |
Final |
1 |
15 |
15 |
Toplam İş Yükü |
|
|
125 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
5 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |