Bu ders Siyaset Bilimi’nin temel kavramlarını tanıtmayı amaçlar. Siyasal Kurumlar’ın ön-koşul bir dersidir. Dünyadaki ve ülkedeki gelişmeleri daha iyi kavramak için Siyaset Bilimi’nin temel kavramlarını ve sınıflandırmalarını tanıtmak için tasarlanmıştır.
Dönem boyunca, aşağıda sıralanan konularda esnek bir program yürütülmektedir. Ara-sınavın yanı sıra, dönem boyunca 2-3 habersiz kısa sınav yapılmaktadır. Üniversitemiz kuralları gereğince dönem-sonu sınavına katılma hakkını elde etmek için, her öğrenci dönem boyunca en az %80 oranında derse devam etmelidir. Dersler ağırlıklı olarak İngilizce yürütülmektedir. Ancak, özellikle diğer bölümlerden gelen öğrenciler için, kavramların Türkçe karşılıkları da verilmektedir. Derse devamın yanısıra etkin katılım büyük ölçüde tavsiye edilir ve değerlendirilir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenim Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Siyaset Biliminin temel kavramları tanımlar ve aralarında bağlantı kurar |
1,2 |
1,2,3 |
A,C |
Temel siyasal deyimleri ayırt eder |
1,2 |
1,2,3 |
A,C |
Siyasal gelişmeleri belirli ifade ve kavramlara göre yorumlar |
1,2,3 |
1,2,3 |
A,C |
Temel ideolojik veya siyasal yaklaşımları ayırt eder |
1,2,3,10 |
1,2,3 |
A,C |
Siyasal gelişmeleri sınıflandırır |
2,3,10 |
1,2,3 |
A,C |
Dünyadaki bağlantısız gibi görünen gelişmeleri ilişkilendirir |
1,2,3,10 |
1,2,3 |
A,C |
Siyasal önderlerin günlük konuşmalarını sorgular |
2,3,10 |
1,2,3 |
A,C |
Türkiye ve başka yerlerdeki belirli gelişmelerin ardındaki nedenleri kavramaya, açıklamaya ve aralarında bağlantı kurmaya başlar |
2,3,10 |
1,2,3 |
A,C |
Mevcut gelişmeleri daha iyi değerlendirir |
1,2,3,10 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
GİRİŞ Siyaset Bilimi Nedir? Neden Bu Ders: Bu Derse Kim Neden Gereksinme Duyar? |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
2 |
GİRİŞ (Devam) Genel/Toplumsal Kararları Vermek Bakımından Siyaset, Erk Kullanımı Bakımından Siyaset, Dolaylı ve Doğrudan Erk |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
3 |
Devlet ve Kamu Siyaseti (I) Devletin Kökeni ve İlk Devletin Ortaya Çıkışı Çağdaş Devletin Gelişimi Ulus ile Ulus-Devlet Kavramları |
Ders kitabının ilgili bölümleri ile İlk Devlet Kuramları hkk. okumalar |
4 |
Devlet ve Kamu Siyaseti (II) (Devam) Ulus ile Ulus-Devlet Kavramları Devlete Karşı Meydan Okumalar Bazı Olası Seçenekler Batı, Doğu ve Üçüncü Dünya |
Ders kitabının ilgili bölümleri ile Ulus/Ulus-Devlet’e ilişkin ek okumalar |
5 |
Çağdaş İdeolojiler ile Siyasal Felsefe (I) Çağlar Boyunca Siyasal Felsefe Amerikan İdeolojileri Liberalizm Muhafazakâr Tepki Toplumcu Seçenek |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
6 |
Çağdaş İdeolojiler ve Siyasal Felsefe (II) (Devam) Sosyalizm ile Komünizm Faşizm 20. Yüzyılın Sonlarındaki Önemli İdeolojiler |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
7 |
ARA SINAV |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
8 |
Ara Sınavın Değerlendirmesi Devlet Siyasetleri Hükümetler Ne Yapar? Savunma Siyaseti Eğitim Araştırma ve Geliştirme Sağlık ve Toplumsal Refah Gelirin Yeniden Dağıtılması Siyaset Çözümlemesinde Gücün Yeri |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
9 |
Siyasal Tercihler: Hakkaniyet ve Etkinlik Sorunları Hakkaniyet ve Adalet Sorunu Hakkaniyetin Diğer Görünümleri Etkinlik Karar Verme Yöntemleri: Artımlı Yönteme Karşı Radikal Yöntem Karar Verme Yöntemleri: Yetkiye Karşı Pazar |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
10 |
‘Yurttaş’ ile ‘Yönetim Biçimi’/’Düzen’ Meşruiyet ile Yetki kavramları Meşruiyetin Kaynakları “Demokratik Yurttaş” Siyasal Ekin (Culture) Siyasal Toplumsallaşma |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
11 |
Demokrasi ve Onun Dünyadaki Yeni Konumu Demokrasiye Yöneliş Olası Açıklamalar |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
12 |
“Tarihin Sonu”na Karşı “Uygarlıklar Çatışması” Ne Öğrendik? |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
13 |
Demokratik Olmayan Yönetim Biçimleri Askerî Hükümet Neden Dünyada Daha Çok Askerî Yönetim Yok? Tek-Parti Düzenleri “Divan Siyaseti” |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
14 |
Konuları Gözden Geçirme Son Sınav için Hazırlık |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
15 |
Konuları Gözden Geçirme Son Sınav için Hazırlık |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
16 |
Son Sınav |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Kaynaklar
Temel Kaynak |
W. Philips Shively, Power & Choice: An Introduction to Political Science, McGraw Hill, 11th Edition, 2008 |
Diğer Kaynaklar |
E. J. Hobsbawm, 1992, Nations and Nationalism Since 1780: Programme, Myth, Reality, 2nd edition, Cambridge: Cambridge University Press. Ernest Gellner, 1983 Nations and Nationalism, Oxford: Blackwell Publishers. Benedict Anderson, 2006, Imagined Communities, London / New York: Verso. Carter Bentley, “Ethnicity and Practice,” Comparative Studies in Society and History, Cambridge Journal, Volume 29, Issue 01, January 1987, pp. 24-55. Raymond Williams, 1983, Keywords, Oxford: Oxford Univ. Press. Thomas Hobbes, 2012, Leviathan, (Çev. Semih Lim), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Jean-Jacques Rousseau, The Social Contract, http://ebooks.adelaide.edu.au/r/rousseau/jean_jacques/r864s/ Jean-Jacques Rousseau, “Discourse on the Origins of Inequality...,” http://www.fordham.edu/halsall/mod/Rousseau-inequality2.asp |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav / Son Sınav |
1 |
% 40 |
Kısa Sınav |
2 |
% 10 |
Ödev |
1 |
% 5 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
% 45 |
Dönem içi Çalışmaların Başarıya Oranı |
|
% 55 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir. |
X |
|||||
2 |
Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir. |
X |
|||||
3 |
İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı, analitik ve disiplinlerarası bir bakış açısına sahip olduğunu gösterir. |
X |
|||||
4 |
Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, tez gibi yöntemlerle sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir. |
X |
|||||
5 |
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir. |
X |
|||||
6 |
Uluslararası ve ülke içi dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin, yaşam boyu öğrenmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir. |
X |
|||||
7 |
Analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir. |
X |
|||||
8 |
Akademik ve profesyonel ortamlarda, İngilizce ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir. |
X |
|||||
9 |
Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir. |
X |
|||||
10 |
Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir. |
X |
|||||
11 |
Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati ve saygı geliştirmiş olduğunu gösterebilir. |
X |
|||||
12 |
Sosyal Bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. |
X |
|||||
13 |
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir. |
X |
|||||
14 |
Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder. |
X |
|||||
15 |
Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir. |
X |
|||||
16 |
Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. |
X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
15 |
4 |
60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
4 |
64 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Final |
1 |
20 |
20 |
Toplam İş Yükü |
|
|
174 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
6.98 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |