Ders, İtalyan ve Alman Birleşmeleri ile Soğuk Savaş'ın sona ermesi arasındaki gelişmeleri küresel bir bakış açısıyla incelemeyi amaçlar. Bu çerçevede, 1. ve 2. Dünya Savaşları ve Soğuk Savaş gibi yüzyılın büyük çatışmalarının yanı sıra siyasi, sosyal ve ekonomik değişimler de ders kapsamında tartışılır.
Bu ders, 1871-1991 arası dönemi incelemektedir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenim Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Fransız Devriminden sonra Monarşi rejimindeki değişimleri tanır. |
1 |
1,2,3 |
A,C |
Avrupa güç dengesindeki değişim ve sonuç olarak ortaya çıkan 2. Sanayi Devrimini açıklar. |
1 |
1,2,3 |
A,C |
Milliyetçiliğin siyasi hayatı nasıl geliştirdiği ve Avrupa Emperyalizmindeki değişimle oluşan ekonomik siyasi ve sosyal hayatın 20. yy. başlangıcındaki durumunu tanımlayabilir. |
1,2,10 |
1,2,3 |
A,C |
I. Dünya Savaşı’nın arkasında yatan etmenler ve Rus ekonomik siyasi devrimleri ile Avrupa’da oluşan Faşist hareketleri inceler. |
1,10 |
1,2,3 |
A,C |
2. Dünya Savaşı sonrası süreç ve Komunizmin çöküşünü inceler. |
1,10 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Liberalizm çağında dominant güçler
Avrupa dominant güçleri güçler dengesi Büyük Britanya, Rusya, Fransa ve Almanya, ikinci sanayi devrimi, artan üretim, şehirleşme ve sosyal yaşam, Kırım savaşı ve Rus ordusunun yenilmesi, Britanya’nın güçlenmesi |
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 684-741 |
2 |
Avrupa emperyalizmi çağı
Kolonicilikten emperyalizme, yeni emperyalizm ve Afrika’nın paylaşılması, Asya’daki Avrupa güçleri, yerel halkların hegemonyası sosyal Darvinizm, Avrupa emperyalizmin hedefleri, “medenileştirme görevi” |
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 819-859 |
3 |
Büyük savaşın sebepleri
Karmaşık ittifaklar, ittifak sistemi, 11. Fas Krizi, iki silahlı kamp olarak Avrupa, 1908 Bosna krizi, 2. Fas krizi, Balkan savaşları, 1. Dünya Savaşı sebeplerinin dengelenmesi, son kriz, savaşın patlaması, savaşın değişen koşulları, savaşın hızlanması, savaşın son sahneleri |
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 863-926 |
4 |
Rusya Devrimi ve Sovyetler Birliği
Savaş ve devrim, Lenin’in dönüşü, Ekim devrimi 1917, Brest-Litovsk barışı, iç savaş, Sovyetler Birliği ve demokratik merkezileşme |
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 927-954 |
5 |
1920’lerde istikrar arayışı
Savaşın sonlanması, Versay anlaşması, Doğu Avrupa’nın yatışması, milli ve etnik çatışmalar, ekonomik ve toplumsal istikrarsızlık faşizmin doğuşu
|
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 955-992 |
6 |
Avrupa krizi ve diktatörlük
Krizdeki ekonomiler, büyük ekonomik kriz, faşist hareketler, Almanya’da nasyonalist sosyalizm, Weimar Cumhuriyeti’nin yıkılışı, Nazi totaliterliği, Hitler ve Mussolini, İspanya iç savaşı, yaklaşan 2. Dünya Savaşı |
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 993-1046 |
7 |
ARA SINAV |
|
8 |
İkinci Dünya Savaşı
Avrupa’da savaş başlıyor, Almanya’nın Polonya işgali, Küresel Savaş, topyekün savaş, Almanya’nın Rusya işgali, Hitler Avrupası, Nazi “ Yeni Avrupa Düzeni”, dengeler değişiyor, müttefik zaferi |
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 1049-1108 |
9 |
Bölünen Avrupa’nın yeniden inşası
Savaş sonrası Avrupa, Postdam konferansı, BM ve Soğuk Savaş, ittifaklar, siyasi yeni ittifaklar, bölünen Almanya, Doğu Avrupa ve Sovyet Gölgesi, dekolonizasyon, Süveyş krizi, Fransız dekolonizasyon, ekonomik ve sosyal değişimler, Soğuk Savaş krizi, Kore savaşı, Sovyet – ABD gerilimi, Brezhnev dönemi |
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 1109-1146 |
10 |
Soğuk Savaş ve Avrupa imparatorluklarının sonu
Soğuk savaş, Kore Savaşı (1950-1953), Sovyet – ABD gerilimi, Brezhnev dönemi , Nükleer Silahlar ve Süper güç gerilimi, dekolonizasyon, Süveyş krizi
|
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 1147-1175
|
11 |
Çağdaş Avrupa’nın oluşumu ve komünizmin çöküşü
Değişen Batı hayatında değişimler, ekonomik büyüme ve sınırları, barışa karşı tehditler, komünizmin çöküşü
|
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 1176-1218 |
12 |
Küresel değişiklikler “ Avrupa Kalesi” Avrupa işbirliği ve Yeni dönemin belirsizlikleri
Avrupa’ya göç, Avrupa topluluğu, Avrupa Birliği, Küreselleşmeye direnç, terör tehdidi, Amerika Birleşik İmparatorluğu? ABD politikalarına Avrupa tepkileri |
John Merriman, A History of Modern Europe – Volume I: From the Renaissance to the Age of Napoleon s. 1219-1239
|
13 |
11 Eylül
İkiz Kulelere Saldırı, Afganistan operasyonu teorisi |
İrfan Polat, 11 EYLÜL TERÖR SALDIRILARI VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİNİN AFGANİSTAN MÜDAHALESİ YÜKSEK LİSANS TEZİ s.36-84, s. 93-152 |
14 |
2008 Rusya-Gürcistan Savaşı, 2012 NATO Libya Operasyonu
Rusya’nın Gürcistan saldırısı, Afganistan operasyonu ve teorisi |
Ahmet Öztürk, The Russian-Georgian Crisis: A Local Conflict and Its Global Repercussions, Journal of Central Asian and Caucasian Studies (07/2009) |
15 |
Genel Tekrar |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
16 |
Son Sınav |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Kaynaklar
- Eric Hobsbawm. (1994) Age of Extremes, London: Vintage.
- Mark Kishlansky, Patrick Geary and Patricia O’Brian eds. (2008) Civilization in the West, Addison-Wesley Educational Publishers Inc.
- Robin W. Winks and Joan Neuberger. (2005) Europe and the Making of Modernity 1815-1914, New York: Oxford University Press.
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
- |
Ödevler |
- |
Sınavlar |
- |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
% 30 |
Son Sınav |
1 |
% 50 |
Sınıf İçi Katılım |
1 |
% 20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
% 50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
% 50 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir. |
x |
|||||
2 |
Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir. |
x |
|||||
3 |
İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı, analitik ve disiplinlerarası bir bakış açısına sahip olduğunu gösterir. |
x |
|||||
4 |
Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, tez gibi yöntemlerle sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir. |
x |
|||||
5 |
Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir. |
x |
|||||
6 |
Uluslararası ve ülke içi dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin, yaşam boyu öğrenmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir. |
x |
|||||
7 |
Analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir. |
x |
|||||
8 |
Akademik ve profesyonel ortamlarda, İngilizce ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir. |
x |
|||||
9 |
Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir. |
x |
|||||
10 |
Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir. |
x |
|||||
11 |
Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati ve saygı geliştirmiş olduğunu gösterebilir. |
x |
|||||
12 |
Sosyal Bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. |
x |
|||||
13 |
Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir. |
x |
|||||
14 |
Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder. |
x |
|||||
15 |
Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir. |
x |
|||||
16 |
Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. |
x |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
Ara Sınav |
1 |
15 |
15 |
Ödev |
3 |
8 |
24 |
Final |
1 |
15 |
15 |
Toplam İş Yükü |
|
|
150 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
6 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |