Bu dersin başlıca amacı, özellikle (1878) Berlin Kongresi’nden günümüze, temelde batı Balkanlar’ın tarihine ve siyasi mevzularına bir giriş yapmaktır.
Milliyetçi hareketlerin ve müteakip tartışmaların çıkışı, II. Dünya Savaşı ardından ortaya çıkan sosyalist hareket ve post-komunizimden demokratik uygulamalara geçiş üzerinde durulmaktadır. Özellikle 1990’larda Yugoslavya’nın ayrılışı, Bosna-Hersek ve Kosova’daki bağımsızlık hareketleri ve bunların günümüzde Avrupa Birliği karşısındaki durumu üzerinde durulmaktadır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenim Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Balkanlar’ın tarihini tanıyabileceklerdir. | 1 | 1,2,3a,b | A,B,(C),D |
19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Güneydoğu Avrupa devletlerinin yaşamakta olduğu anlaşmazlıkları saptayabilecektir. | 1 | 1,2,3a,b | A, (C), D |
Balkan liderlerinin, büyük güçlerin önünde ulusal bağımsızlık rotaları için izlemiş oldukları yolları çözümleyebilecektir. | 1 | 1,2,3a,b | A,B, (C), D |
Balkan milletlerinin, kendi kimliklerini büyük güçlerin haricinde –oysa ki yardımları ile- nasıl inşa ettiğini ayırt edebilecektir. | 2 | 1,2,3a,b | A,B, (C), D |
Büyük güçlerin müdahale rolü değerlendirilebilecektir. | 1 | 1,2,3,9 | A, (C), D |
Tecrübesiz Balkan devletlerinin uzun vadeli meşruiyeti, varoluşu ve istikrarı için sunulan reçeteleri değerlendirebilecektir. | 1 | 1,2,3,9,12 | A, (C), D |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | GİRİŞ | |
2 | Osmanlı Döneminde Balkanlar: Yayılma, Geri Çekilme, Miras |
Malcolm, Noel,
s. 43-69. |
3 | Rekabet Halindeki İmparatorluklar Arasındaki Balkanlar: Bölgesel ve Ekstra-bölgesel aktörler; Ayastefanos ve Berlin Kongreleri |
S.A. Giannakos,
s. 43-66. |
4 | Sırp Milliyetçiliği; Öncesi ve Günümüzde | Njegoš. ‘The Mountain Wreath’, ‘1937 Memorandum’, ‘1986 Memorandum’ |
5 | Devlet ve Uluslar: ‘Yugo’ slavya: Gerekliliği ve Yapaylığı | Allcock, John B. 2000. 311-350. |
6 | “Yağmurdan Önce” Makedonya filmi | Directed by Milcho Manchevsk |
7 | Bosnalı Müslüman Kimliği ve Milliyeti: Yapımı ve İtilaf | Friedman, Francine, s. 143-176 |
8 | Vize Sınavı | |
9 | Totaliteryanizm ve Tekrar Gerilemeden: Sosyalist Yugoslavya’nın Çöküşü | Banac, Ivo, pp. 461-466; Ramet, Sabrina, s. 277-305 |
10 | Slovenya, Hırvatistan ve Bosna Hersek’teki Savaşlar, Dayton Anlaşması | Banac, s.466-478 |
11 | Kosova | Judah, Tim, pp. 117-139 |
12 | Makedonya ve Arnavutluk | Ohri Anlaşması |
13 | Kosova’nın Bağımsızlığı için Bölgesel Yaptırımlar | Ramet, Sabrina, s. 306-336 |
14 | Geleceğe Kısa Bir Bakış: Balkanlardaki Batı Müdahalesini Değerlendirme | Mazower, Mark, ,s. 115-142 |
15 | Geleceğe Kısa Bir Bakış: Balkanlardaki Batı Müdahalesini Değerlendirme | Mazower, Mark, ,s. 115-142 |
16 | Final |
Kaynaklar
. | |
Ders Notu | Muhtelif kaynaklar |
Diğer Kaynaklar |
KİTAPLAR
Allcock, John B. 2000. Explaining Yugoslavia. London: Hurst & Co. Allcock, John B., Marko Milivojević and John J. Horton, eds. 1998. Conflict in the Former Yugoslavia: An Encyclopedia. Denver and London: ABC-CLIO. Allin, Dana H. 2002. NATO’s Balkan Interventions. Oxford: The International Institute for Strategic Studies, Adelphi Paper 347. Anzulovic, Branimir. 1999. Heavenly Serbia: From Myth to Genocide. London: Hurst & Co. Banac, Ivo. 1984. The National Question in Yugoslavia: Origins, History, Politics. Ithaca, NY: Cornell University Press. ________. “What Happened in the Balkans (or Rather ex-Yugoslavia)?” in East European Politics and Societies, 23/4, Fall 2009, pp. 461-478. Bellamy, Alex J. 2003. The Formation of Croatian National Identity: A Centuries-Old Dream?Manchester: Manchester University Press. Bokan, B. J. 1996. Genocide of the Serbs of Bosnian Krayina 1941-1945. Beograd: Evropsko Slovo. Campbell, Greg. 2000. The Road to Kosovo: A Balkan Diary. Oxford: Westview Press. Chandler, David. 1999. Bosnia: Faking Democracy After Dayton. London: Pluto Press. Conner, Walker. 2002. “A Primer for Analyzing Ethnonational Conflict” in Ethnic Conflict: Religion, Identity and Politics, S.A. Giannakos, ed. 21-42. Athens, OH: Ohio University Press. Ćović, B., ed. 1993. Roots of Serbian Aggression: Debates, Documents, Cartographic Reviews. Zagreb: Centar za Strane Jezike. Čubrilović, Vaso. 1997. “The Minority Problem in the New Yugoslavia: Memorandum of 3 November 1944” in Kosovo: In the Heart of the Powder Keg, Robert Elsie, ed., 449-64. Boulder, CO: East European Monographs. Duijzings, Ger. 2000. Religion and the Politics of Identity in Kosovo. London: Hurst & Co. Elsie, Robert, ed. 1997. Kosovo: In the Heart of the Powder Keg. Boulder, CO: East European Monographs and New York: Columbia University Press. Friedman, Francine. 1996. The Bosnian Muslims: Denial of a Nation. Boulder, CO and Oxford: Westview Press, Inc. Giannakos, Symeon A., ed. 2002. “Violent Conflict and Patterns of Geopolitical Interaction in Southeastern Europe” in Ethnic Conflict: Religion, Identity, and Politics, Symeon A. Giannakos, ed. 43-66. Athens, OH: Ohio University Press. Goodwin, Stephen R. 2006. Fractured Land, Healing Nations. Frankfurt/Main: Peter Lang Verlag. Gordy, Eric D. 1999. The Culture of Power in Serbia: Nationalism and the Destruction of Alternatives. University Park, PA: Pennsylvania State University Press. Heywood, Colin. 1996. “Bosnia Under Ottoman Rule, 1463-1800” in The Muslims of Bosnia-Herzegovina: Their Historic Development from the Middle Ages to the Dissolution of Yugoslavia. 2ndedition, 22-53. Cambridge, MA: Harvard University Press. Judah, Tim. 2000. The Serbs: History, Myth and the Destruction of Yugoslavia. Second Edition. New Haven: Yale University Press. ________. 2008. Kosovo: What Everyone Needs to Know. Oxford: OUP. Malcolm, Noel. 1994. Bosnia: A Short History. London: Macmillan. ________. 1998. Kosovo: A Short History. London: Macmillan. Mazower, Mark. 2000. The Balkans: From the End of Byzantium to the Present Day. London: Phoenix Press. Özdoğan, Günay Göksu, and Kemali Saybaşıl, eds. 1995. Balkans: A Mirror of the New International Order. Marmara University, Istanbul: EREN. Ramet, Sabrina. 2002. Balkan Babel: The Disintegration of Yugoslavia from the Death of Tito to the Fall of Milošević. Fourth edition. Boulder, CO: Westview Press. Shay, Shaul. 2009 [2007]. Islamic Terror and the Balkans. New Brunswick and London: The International Policy Institute for Counter-Terrorism, and Transaction Publications. Silber, Laura, and Allen Little. 1996. Yugoslavia: Death of a Nation. New York: BBC and TV Books. Stavrianos Leften S. 2001 [1963]. The Balkans, 1815-1914. New York: Holt Rhinehart and Winston. Stoianovich Traian. 1994. Balkan Worlds: The First and Last Europe. Armonk, NY: M.E. Sharpe. Zulfikarpašić, Adil. 1998. The Bosniak. London: Hurst and Co.
MAKALELER Bieber, Florian. 2011. “Building Impossible States? State-Building strategies and EU Membership in the Western Balkans” in Europe-Asian Studies63(10): 1783-1802. Boose, Lynda E. 2002. “Crossing the River Drina: Bosnian Rape Camps, Turkish Impalement, and Serb Cultural Memory” in Signs: Journal of Women in Culture and Society 28(1):71-96 Boyd, Charles G. 1998. “Making Bosnia Work” in Foreign Affairs 77(3): 43-51. Erjavec, Karmen, and Zala Volčič. 2007. “The Kosovo Battle: Media’s Recontextualization of the Serbian Nationlistic Discourses” in The Harvard International Journal of Press/Politics 12(3): 67-86. Gotovska-Popova, Todoritchka. 1993. “Nationalism in Post-Communist Eastern Europe” in East European Quarterly 27(2): 171-186. Hansen, Lene. 2000. “Past as Preface: Civilizational Politics and the ‘Third’ Balkan War” in Journal of Peace Research 37(3): 345-362. Kuperman, Alan J. 2008. “The Moral Hazard of Humanitarian Intervention: Lessons from the Balkans” in International Studies Quarterly 52: 49-80.
WEBSİTELERİ Southeast European Politics Online: http://www.seep.ceu.hu/ Balkan Academic News: http://www.seep.ceu.hu/balkans/ Serbianna Online (Pro-Serb nationalist website): http://www.serbianna.com/ Transitions Online: www.tol.cz/ International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia: http://www.un.org/icty/ Economic Recostruction and Development in Southeastern Europe: http://www.seerecon.org/ Office of the High Representative in Bosnia-Herzegovina: www.ohr.int/ Consortium of Minority Resources: http://lgi.osi.hu/comir/ Council of Europe's Secretariat of the Framework Convention for the Protection of National Minorities (FCNM): http://www.coe.int/t/e/human_rights/minorities/ The Balkan Human Rights Web Pages: http://www.greekhelsinki.gr/bhr/english/index.html Institute for War and Peace Reporting: http://www.iwpr.net/ GFAP, 1995. “General Framework Agreement for Peace in Bosnia-Herzegovina” at <http://www.osceBosnia-Herzegovina.org/essentials/pdf/general_framework _agreement_eng.pdf>. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | |
Ödevler |
Öğrenciler ders konularına dahil olan düşünürlerden biri üzerine ekip olarak sunum yapacaklardır. Written assignments: (1)Review of film for discovery of Balkan themes surrounding conflict. (2) Essay assignment on John Alcock, ‘The Forging of National Identity’ in Explaining Yugoslavia, pp. 311-350; optional paper exploring in greater depth a theme of Balkan politics or society, as suggested and agreed by the lecturer.
Yazılı olarak: (1) |
Sınavlar | Vize ve final sınavlarında kompozisyon yazılacaktır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Sunum | 2 | 20 |
Toplam | 60 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir. | X | |||||
2 | Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir. | X | |||||
3 | İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı, analitik ve disiplinlerarası bir bakış açısına sahip olduğunu gösterir. | X | |||||
4 | Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, tez gibi yöntemlerle sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir. | X | |||||
6 | Uluslararası ve ülke içi dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin, yaşam boyu öğrenmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir. | X | |||||
7 | Analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir. | X | |||||
8 | Akademik ve profesyonel ortamlarda, İngilizce ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir. | X | |||||
9 | Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir. | X | |||||
10 | Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir. | X | |||||
11 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati ve saygı geliştirmiş olduğunu gösterebilir. | X | |||||
12 | Sosyal Bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | X | |||||
13 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir. | X | |||||
14 | Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder. | X | |||||
15 | Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir. | X | |||||
16 | Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Sunum | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |