Ana içeriğe atla
  • Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PSIR 464
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 

Bu ders, Amerika Birleşik Devletleri’nin dış politikasına yön veren kavramları, aktörleri, rolleri, kurumları, süreçleri ve mevcut meseleleri incelemeyi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği: 

Ders, II. Dünya Savaşı, Soğuk Savaş ve Soğuk Savaş sonraki süreçte Amerika Birleşik Devletleri’nin izlemiş olduğu politikalara değinerek genel bir giriş ile başlamaktadır. Ayrıca, (Milli Güvenlik Konseyi, Savunma Departmanı, CIA gibi) Amerikan dış politika stratejisine yön veren bir takım kurumların gelişimi ile birlikte, zaman içerisinde nükseden konulara dikkat çekilmektedir. Daha sonra Birleşik Devletleri’nin Başkanı, Kongresi, bürokrasisi, siyasal partileri, medyası, çıkar grupları ve kamuoyu üzerinde ders içerisinde detaylı bilgi sunulmaktadır. Bununla birlikte, bu derste Amerikan dış politikasını kontrol etmeye ya da baskı altına almaya çalışan muhtelif aktörler arasındaki dinamikler ve karmaşık ilişkiler incelenecektir. Son olarak, Soğuk Savaş sonrasının getirdiği bir takım “yeni realiteler” karşısında tasarlanmış olan bir dış politika stratejisi örneğine bakılacaktır. Bir örnek üzerinden girişilen bu çalışmayla Amerika Birleşik Devletleri’nin 21. yüzyıl dış politikası inşası meselesinde öğrencinin alternatif politikalar önermesi beklenmektedir. 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenim Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Amerika Birleşik Devletleri’nin dış politikasının işleyişini öğrenir. 1,2,3,4,5 1,2,3 A,C
Amerikan dış politikasına yön veren dinamikleri değerlendirir. 1,2,3,4,5 1,2,3 A,C
Amerikan dış politikasıyla ilgili mevcut meseleleri öğrenir. 5,6,7 1,2,3 A,C
20. ve 21. yy’da izlenen Amerikan dış politikasıyla ilgili tarihsel bir arka plan kazanır.   4,5,6 1,2,3 A,C
Amerikan dış politikasını etkileyen kurumları öğrenir. 9,10,11 1,2,3 A,C
Amerika Birleşik Devletleri’nin iç dinamikleri hususunda fikir sahibi olur. 4,5,6 1,2,3 A,C
Amerikan dış politikasını kontrol etmeye çalışan bir takım aktörlerin birbiri ile olan ilişkisini keşfeder. 10 1,2,3 A,C
Derste işlenen örnekleri değerlendirir. 12,13,14 1,2,3 A,C
Öğrencinin, konu ile ilgili alternatif yollar, politikalar üretmesi sağlanır. 15 1,2,3 A,C

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dış İlişkilerde Amerika Birleşik Devletleri’nin Rolü Isolationism or Involvement?: Determining the Role of the U.S. in World Affairs

McCormick- 1. Ünite.

2 Soğuk Savaş’ın Sebepleri: İran, Yunanistan, Kore The Origins of the Cold War: Iran, Greece, Korea, 2. Ünite.
3 Az Gelişmiş Devletlere Müdahale  Intervention in the Periphery: Falling Dominoes and Counter-Insurgency, 3. Ünite.
4 Nixon, Carter, Reagan: Realizm ve İdealizm  

Nixon, Carter, Reagan: Realism and .Idealism in Sharp Relief

McCormick- 4. Ünite.

5 Bush ve Clinton: “Yeni Dünya Düzeni” İnşası  

Bush (41) and Clinton: Constructing a "New World Order" McCormick- 5. Ünite.

6 Bush: “Mütevazi Realizm’den” “Önleyici Savaş’a”  

Bush (43):From “Humble Realism” to “Preemptive War” McCormick 6. Ünite.

7 Dış Politikada Liderlik Meselesi Presidential Leadership in Foreign Policy: Prudence or Peril? McCormick- 7. Ünite.
8 Ara Sınav  
9 Dış Politikaya Kongre’nin Müdahalesi Congressional Involvement in Foreign Policy: Constrain or Control? McCormick- 8. Ünite.
10 Bürokratik Aktörlerin Rolü State, Commerce, Defense and Homeland Security: The Role of Bureaucratic

Actors - McCormick- 9. Ünite.

11 İç Politikalar ve Dış Politika Framing, Spinning, Polling, Pleading: Domestic Politics and Foreign Policy

McCormick- 11 & 12. Ünite.

12 Bir Amerikan Dış Politikası Örneği 
A Foreign Policy for the Twenty-first Century

McCormick-  13. Ünite.

13 Bir Amerikan Dış Politikası Örneği  A Foreign Policy for the Twenty-first Century

McCormick- 13. Ünite.

14 Bir Amerikan Dış Politikası Örneği A Foreign Policy for the Twenty-first Century

McCormick- 13. Ünite.

15 Konuları Gözden Geçirme ve

Son Sınav için Hazırlık

 
16 Son Sınav  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Temel Kaynak American Foreign Policy & Process by James M. McCormick. Belmont, CA: Thomson Wadsworth Publishers, 2005.
Diğer Kaynaklar  

Rise to Globalism: American Foreign Policy Since 1938 by Stephen E. Ambrose and Douglas G. Brinkley. New York: Penguin Books, 1997. 

 

The Reluctant Sheriff: The United States After the Cold War by Richard N. Haass. Washington, D.C.: Brookings Institution Press, 1997. 

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav  1 % 30
Derse Katılım 1 % 10
Kısa Ödev 3 % 20
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   % 30
Dönem içi Çalışmaların Başarıya Oranı   % 70
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir.           X  
2 Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir.    X        
3 İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı, analitik ve disiplinlerarası bir bakış açısına sahip olduğunu gösterir.   X        
4 Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, tez gibi yöntemlerle sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir.      X      
5 Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir.          X  
6 Uluslararası ve ülke içi dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin, yaşam boyu öğrenmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir.      X      
7 Analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir.      X      
8 Akademik ve profesyonel ortamlarda, İngilizce ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir.       X    
9 Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir.       X    
10 Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir.   X        
11 Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati ve saygı geliştirmiş olduğunu gösterebilir.      X      
12 Sosyal Bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir.   X        
13 Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir. X          
14 Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder.         X  
15 Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir.     X      
16 Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir.    X        

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 4 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 5 15
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü     125
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5
Dersin AKTS Kredisi     5

 

Hiçbiri