Bu ders toplumsal cinsiyet kavramının ve feminist bakış açısının siyasete ve siyaset çalışmalarına katkısını araştırmayı amaçlamaktadır. Dersin amaçlarından biri toplumsal cinsiyetin ve cinsiyet eşitsizliğinin nasıl siyasi kurumları, politikaları ve politika süreçlerini şekillendirdiğini anlamaktır. Aynı zamanda, devletlerin toplumsal cinsiyeti nasıl şekillendirdiğini, toplumsal cinsiyetin siyasi inşasını ve cinsiyete dayalı toplumsal hareketleri anlamak dersin hedefleri arasındadır.
Bu ders, toplumsal cinsiyet ve siyaset hakkında bazı önemli konulara yönelik bir temel oluşturmaktadır. Bu derste, neden ve nasıl siyasetin cinsiyetleştirildiği tartışılacaktır. Bu ders, toplumsal cinsiyet ve siyaset alanında temel kavramları ve tartışmalara değindikten sonra toplumsal cinsiyet hakkındaki güncel sorunlara ve konulara değinecektir. Bu ders şu soruları açıklamayı amaçlamaktadır; cinsiyet ve toplumsal cinsiyet arasındaki fark nedir, kadınlar ve erkekler arasındaki eşitlik nasıl sağlanabilir, kadınların siyasal kurumlarda ve siyasal hayatta erkeklere göre daha az yer alması neden dikkate değer bir sorundur, nasıl ve neden devlet kadınlar için önemli bir değişime sebep olabilir. Bu ders sırasında işlenecek konulardan bazıları şu şekildedir; devlet hakkındaki feminist teoriler, toplumsal cinsiyet ve siyasal davranışa yansımaları, toplumsal cinsiyet ve siyasal kurumlar, kadınların siyasi hayatta temsili, cinsiyetin medyaya yansımaları ve toplumsal cinsiyet ve göç arasındaki ilişki.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenim Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Toplumsal cinsiyet ve siyaset hakkında temel kavramları, tartışmaları ve konseptleri öğrenirler. | 1,3,6 | 1,2,3,4 | A,C |
Toplumsal cinsiyetin siyaseti neden ve nasıl etkilediğini bilirler. | 3,5,7 | 1,2,3,4 | A,C |
Feminizmin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olurlar. | 1,2,3 | 1,2,3,4 | A,C |
Kadınların sosyal ve siyasi hayata katılımı ve temsili hakkındaki politikaları bilirler. | 1,2,3 | 1,2,3,4 | A,C |
Siyasal kurumlarda toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik olumlu ve olumsuz savları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilirler. | 7,10,11,12 | 1,2,3,4 | A,C |
Toplumsal cinsiyetin uluslararası ilişkilerle alakalı konulara yansımalarını, özellikle kalkınma ve göç hakkında, anlayabilirler. | 1,2,16 | 1,2,3,4 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | |||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | |
1 | Toplumsal Cinsiyet ve Siyasete Giriş | Waylen, Georgina et al. (eds). The Oxford Handbook of Gender and Politics. Oxford University Press, Ünite 1 | |
2 | Dünyada ve Türkiye’de Feminizm Tarihi ve Feminist Düşünce Tarihi |
Beasley, C. (1999) What is Feminism: An Introduction to Feminist Theory. London: Sage
Bryson, V. (1999) Feminist Debates: Issues of Theory and Political Practice. London: Macmillan
Sirman, N. (1989). Feminism in Turkey: A Short History. New Perspectives on Turkey, 3, 1–34. |
|
3 | Toplumsal Cinsiyetinin Tanımı ve Temel Kavramları |
Fukuyama, F. (1998) ‘Women and the Evolution of World Politics’, Foreign Affairs 77 (5): 24-39.
Sapiro, V. (1998) ‘Feminist Studies and Political Science- and Vice-Versa’ in Phillips, A. (ed.) Feminism and Politics, s. 55-76. |
|
4 | Intersectionality |
Williams Crenshaw, Kimberlé. "Mapping the Margins: Intersectionality, Identity, Politics, and Violence Against Women of Color” The public nature of private violence içinde (1994). 93-118.
Arat, Y. 1997. ‘The Project of Modernity and Women in Turkey’, in S. Bozdoğan and R. Kasaba (eds.), Rethinking Modernity and National Identity in Turkey, Seattle and London, University of Washington Press: 95-112
|
|
5 | Toplumsal Cinsiyet ve Siyasal Davranış |
Stevens, A. (2007) Women Power and Politics. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Ünite 2 ‘Women as Citizens’, Ünite 3 ‘Women as Voters’
Norris, P. and Inglehart, R. (2000) ‘The Developmental Theory of the Gender Gap: Women and Men’s Voting Behaviour in Global Perspective’. International Political Science Review 21 (4): 441-462. |
|
6 | Toplumsal Cinsiyet ve Devlet |
Catharine MacKinnon, Towards a Feminist Theory of the State, Cambridge, Harvard University Press, 1989, 157-170.
Waylen, G. (1998) ‘Gender, Feminism and the State: an Overview’ in Randall, V. and Waylen, G. (ed.) Gender, Politics and the State. New York: Routledge. |
|
7 | Toplumsal Cinsiyet ve Siyasi Kurumlar ve Siyasal Temsil |
Stevens, A. (2007) Women Power and Politics. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 4,.6. ve 8. Üniteler
Kenworthy, L. and Malami, M. (1999).‘Gender Inequality in Political Representation: A Worldwide Comparative Analysis’, Social Forces, 78(1): 235-69.
|
|
8 | Ara Sınav | ||
9 | Toplumsal Cinsiyet ve Uluslararası İlişkiler |
Steans, J. (2006). Gender and International Relations: Issues, Debates and Future Directions. Oxford: Polity Press.
Youngs, G. (2004). Feminist International Relations: a contradiction in terms? Or: why women and gender are essential to understanding the world ‘we’ live in.’ International Affairs 80 (1): 75-87. |
|
10 | Toplumsal Cinsiyet ve İnsan Hakları |
|
|
11 | Toplumsal Cinsiyet ve Göç |
Christiane Harzig, ‘Women Migrants as Global and Local Agents: New Research Strategies on Gender and Migration’, in: Pamela Sharpe (ed.), Women, Gender and Labour Migration. Historical and Global Perspectives, 2001, 15-28.
Eleonore Kofman et. al., Gender and International Migration in Europe. Employment, Welfare and Politics. 2000, Ünite 2: Gender and Migration Theory, 21-43. |
|
12 | Toplumsal Cinsiyet ve Kalkınma |
Craig, J. (2007) ‘Development’ in Blakeley, G. and Bryson, V. (eds.) The Impact of Feminism on Political Concepts and Debates. Manchester: Manchester University Press.
Staudt, K. (2008) Politics, Gender and Concepts: Theory and Methodology. Ünite 7 ‘Gendering Development’, Cambridge University Press. |
|
13 | Toplumsal Cinsiyet ve Medya |
D. Gauntlett, Media, Gender and Identity, London and New York: Routledge, 2002. Ünite 3
Lawrence, Regina G. and Melody Rose. 2010. “Hillary Clinton in Context.” In Hillary Clinton’s Race for the White House: Gender Politics and the Media on the Campaign Trail. Boulder: Lynne Rienner, 73-108.
|
|
14 | Kadın Hareketleri |
Emine Rezzan Karaman,"Remember, S/he Was Here Once: Mothers Call for Justice and Peace in Turkey." Journal of Middle East Women's Studies 12, no. 3 (2016): 382-410
Paxton, P., Hughes, M., and Green, J., (2006) ‘The International Women’s Movement and Women’s Political Representation, 1893-2003.’ American Sociological Review(71):898-920.
|
|
15 |
Konuları Gözden Geçirme ve
Son Sınav için Hazırlık |
||
16 | Son Sınav |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Temel Kaynak |
|
Diğer Kaynaklar |
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Materyaller Moodle üzerinden öğrencilerle paylaşılacaktır. |
Ödevler | Ödev hakkındaki açıklama ders sırasında yapılacaktır. |
Sınavlar | - |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | % 30 |
Derse Katılım | 1 | % 10 |
Kısa Ödev | 1 | %20 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | % 40 | |
Dönem içi Çalışmaların Başarıya Oranı | % 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir. | X | |||||
2 | Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve işleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir. | X | |||||
3 | İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayıp, yorumlayacak düzeyde karşılaştırmalı, analitik ve disiplinlerarası bir bakış açısına sahip olduğunu gösterir. | X | |||||
4 | Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, tez gibi yöntemlerle sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir. | X | |||||
5 | Niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir. | X | |||||
6 | Uluslararası ve ülke içi dinamiklerin değişkenliğini göz önünde bulundurarak kişisel ve profesyonel gelişimi için bilgi güncellemenin, yaşam boyu öğrenmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir. | X | |||||
7 | Analitik ve eleştirel bir bakış açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir. | X | |||||
8 | Akademik ve profesyonel ortamlarda, İngilizce ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir. | X | |||||
9 | Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce yazma, konuşma ve okuma bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir. | X | |||||
10 | Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir. | X | |||||
11 | Kendi yetiştiği toplumsal çevrenin dışındaki diğer topluluklara karşı empati ve saygı geliştirmiş olduğunu gösterebilir. | X | |||||
12 | Sosyal Bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | X | |||||
13 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir. | X | |||||
14 | Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına riayet eder. | X | |||||
15 | Sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık ve hemşehrilik görevlerini anladığını gösterebilir. | X | |||||
16 | Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |