Ana içeriğe atla
  • Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPRI 221
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
Fransızca
Dersin Amacı: 

Dersin amacı 19. yüzyıldan günümüze Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti'nin siyasal hayatını ana hatlarıyla ve belirli temalar üzerinden incelemek. 200 yıla yaklaşan bir süreçte temel siyasal olaylar, kurumlar, aktörler sikkate alınarak Türkiye'de siyasal hayatın temel özelliklerini ortaya koymak.

Dersin İçeriği: 

Tarihsel bir perspektiften incelenecek Türk siyasal hayatı önemli kırılma anları olarak kabul edilen tarihsel olayları dikkate alırken bu kırılma anlarının tarihsel süreklilik içinde değerlendirilmesine özen gösterecek. Bu kapsamda 19. yüzyıl boyunca Osmanlı İmparatorluğu'ndaki siyasal değişimin temel özellikleri ortaya koyulduktan sonra Cumhuriyet rejimine geçiş sürecindeki gelişmeler üzerinde durulacaktır. Sonrasında 1950'de Demokrat Parti'nin iktidara gelmesi, 1960 ve 1980 askeri darbeleri ve sonrasında oluşan siyasal yapılar dikkate alınarak siyasal partiler, siyasal aktörler, kurumlar, düşünce akımları incelencek. Son aşamada ise 21. yüzyılda Türkiye'deki siyasal dönüşüm ele alınacak.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 12: Örnek Durum
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney, C: Ödev, KS: Kısa Sınav

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenim Çıktıları Öğrenim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Türk siyasal hayatındaki önemli anları süreklilik perspektifiyle kavramak. 1, 2, 8, 9 1, 2, 3, 12 A
Türkiye'deki siyasal partilerin düşünsel köklerini ve toplumsal tabanlarını anlamak. 2, 4, 8, 9 1, 2, 3, 12 A
Türkiye siyasetini belirleyen aktörleri tanımak. 2, 3, 8, 9 1, 2, 3, 12 A
Ordu, darbeler ve siyaset ilişkisi üzerine düşünmek. 1, 2, 8, 9 1, 2, 3, 12 A
Türkiye siyasal hayatının ekonomik gelişmelerle ilişkisini kurmak 2, 4, 8, 9 1, 2, 3, 12 A
Türkiye siyasal hayatının uluslararası konjonktürle bağını kurmak. 1, 2, 8, 9 1, 2, 3, 12 A
 

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin içeriği hakkında genel açıklamalar. Denge ve dengenin bozulması.  
2 Tanzimattan Meşrutiyete (1) *Batı'ya açılma *Jön Türkler ve 3 temel eğilim F. Georgeon, Sultan Abdülhamid
3 Tanzimattan Meşrutiyete (2) *1908 Devrimi ve etkileri A. Kansu, 1908 Devrimi
4 Meşrutiyetten Cumhuriyet'e (1) * Üç tarz-ı siyaset Y. Akçura, Üç Tarz-ı Siyaset
5 Meşrutiyetten Cumhuriyet'e (2) *Millet meclisi ve anayasa B. Tanör, Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeleri
6 Tek Parti dönemi (1) *Cumhuriyet ve Devrimler M. Tunçay, Türkiye Cumhuriyeti'nde Tek Parti Yönetiminin Kurulması 
7 Tek Parti dönemi (2) *CHP *Konsolidasyon süreci E. Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi
8 Çok partili hayata dönüş E. Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi
9 27 Mayıs askeri darbe ve 60'lar S. Aydın, Y. Taşkın, 1960'dan Günümüze Türkiye Tarihi
10 12 Mart askeri darbe ve 70'ler S. Aydın, Y. Taşkın, 1960'dan Günümüze Türkiye Tarihi
11 12 Eylül askeri darbe ve 80'ler S. Aydın, Y. Taşkın, 1960'dan Günümüze Türkiye Tarihi
12 90'lar: Siyasal kriz, iktisadi ve kültürel dönüşüm S. Aydın, Y. Taşkın, 1960'dan Günümüze Türkiye Tarihi
13 2000'ler *AB eksenli yeniden yapılanma *AKP'li yıllar S. Aydın, Y. Taşkın, 1960'dan Günümüze Türkiye Tarihi
14 Genel değerlendirme: 200 yıllık süreçte devamlılıklar, kopuşlar  
 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı E. Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi; S. Aydın ve Y. Taşkın, 1960'dan Günümüze Türkiye Tarihi
Diğer Kaynaklar F. Georgeon'un tüm çalışmaları; F. Ahmad, Demokrasi Sürecinde Türkiye; S. Akşin (ed.), Türkiye Tarihi 4. Çağdaş Türkiye
 

Materyal Paylaşımı

 

 
MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar Konuyla ilgili okuma metinleri
Ödevler  
Sınavlar Vize ve Final sınavları
 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 100
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) 0 0
Ödevler 0 0
  Toplam 100
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl İçinin Başarıya Oranı   40
  Toplam 100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 2 3 4 5
1 Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır.    X      
2 Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur. X        
3 Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir.        X  
4 Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır.   X      
5 Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır.         X
6 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar.       X  
7 Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur.      X    
8 Ulusal, uluslararası  kurumların yapısını bilir,  işleyişlerini kavrar, ve  alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir.  X        
9 Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder.  X        
 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik   Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati)   15 3 45
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)   15 3 45
Ara Sınav   1 25 25
Kısa Sınav   (yoklama, sözlü, sunum, vs)   2 15 30
Ödev   0 0 0
Final   1 30 30
Toplam İş Yükü       175
Toplam İş Yükü / 25 (s)       7
Dersin AKTS Kredisi       7
2