Bu dersin amacı, siyasal yaşamın ve siyaset biliminin başlıca konularından olan siyasi partileri, temel bilgileri kullanarak örnekleme yoluyla derinlemesine tanıtmaktır.
Bu derste, siyasi partilerin gelişim süreci, farklı sınıflandırılmaları, ideolojileri ve siyasal hayata katkıları incelendikten sonra Türkiye’deki siyasi partilere değinilecek ve Avrupa ve Amerika’daki belli başlı partilerin amaç, yapıları ve işleyişleri ile ilgili bilgiler verilecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Siyasi Partilerin siyasetteki ve demokrasilerdeki önemini açıklar. |
4,13,14,15 |
1,2,3 |
A |
2) Siyasi Partilere ilişkin temel kavram, sınıflandırma ve teorileri tanımlar. |
4,13 |
1,2,3 |
A |
3) Siyasi Partilerin tarihsel süreçte gelişimlerini ve farklı ideolojilerini açıklar. |
4,7,10,15 |
1,2,3 |
A |
4) Türk Siyasi Partileri ile ilgili derinlemesine bilgi kazandırır. |
4,14 |
1,2,3 |
A |
5) Siyasi Partiler ile ilgili temel sınıflandırmaları Amerika ve Avrupa’daki siyasi partiler örnek alınarak uygulanır. |
4,7,15 |
1,2,3 |
A |
6) Siyasi Partilerin siyasal sistemle ve yerel, ulusal ve uluslararası çevreleriyle yürüttükleri ilişkileri irdeler. |
4,14,15 |
1,2,3 |
A |
7) Yasalar tarafından siyasal partilerin eylemlerine getirilen sınırlandırmaları açıklar |
1,5 |
1,2,3 |
A |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
GİRİŞ: SİYASİ PARTİLER ve PARTİ SİSTEMLERİ |
|
2 |
SİYASİ PARTİLERİN FONKSİYONLARI ve BİLEŞENLERİ |
|
3 |
SİYASAL PARTİLERİN ÖRGÜTÜ VE EVRENSEL TİPOLOJİSİ: Duverger, Blondel, Sartori |
|
4 |
SOSYAL BÖLÜNMELER: Lipset ve Rokkan’ın Tipolojisi |
|
5 |
SİYASİ PARTİLER VE PARTİ SİSTEMLERİ- QUIZ 1 |
|
6 |
SİYASAL PARTİLERİN ÖRGÜTLENME BİÇİMLERİ: Partilerin Kamusal Bileşenleri |
|
7 |
ARA SINAV |
|
8 |
SİYASAL PARTİLERİN İÇ YAPILARI, İdeoloji ve partizanlık |
|
9 |
SİYASAL PARTİLERDE ÜYELİK VE EĞİTİM |
|
10 |
SİYASAL PARTİLERDE İDARİ YAPI ve ORGANLARIN İŞLEYİŞİ |
|
11 |
YEREL ve ULUSAL KURUMLAR İÇİN ADAY BELİRLEME SÜREÇLERİ |
|
12 |
SİYASAL AKTÖRLERLE İŞİŞKİLER ve İŞBİRLİĞİ |
|
13 |
SİYASET DIŞI AKTÖRLERLE İLİŞKİLER |
|
14 |
ÖNEMLİ SİYASİ PARTİLERİN ANALİZİ |
|
15 |
GENEL KONU TEKRARI |
|
16 |
FİNAL |
|
Kaynaklar
Ders Notu OFFERLE Michel, Les Partis Politiques, PUF, 2012. SEILER, Daniel Louis, Partis et Familles Politiques, PUF 1980. SEILER, Daniel Louis, Clivages et familles politiques en Europe, Editions de l’Université de Bruxelles, 2011. SARTORİ Giovanni, Partis et systèmes de partis. Un cadre d’analyse, Editions de l’Université de Bruxelles, 2011. ( Parties and Party Systems, A framework for analysis, Cambridge University Press, 1976).
|
Diğer Kaynaklar TEZİÇ Erdoğan, 100 soruda siyasi partiler, Gerçek Yayınevi, 1976. LA PALOMBARA Joseph, WEINER Myron, Political Parties and Political Development, Princeton University Press, 1972. TUNAYA Tarık Zafer, Türkiye’de Siyasi Partiler, Hürriyet Vakfı Yayınları, 1984. DUVERGER Maurice, Siyasi Partiler, Bilgi Yayınevi, 1974. |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Ödevler |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
100 |
Kısa Sınav |
||
Ödev |
||
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplininin ve etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarına hâkim olduğunu gösterir. | X | ||||
2 | Ulusal, uluslararası ve ulus-ötesi oluşumların yapısını, kurumlarını ve isleyişlerini, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler kavram ve kuramları kullanarak yorumlar ve gerektiğinde çözümler içeren projeler üretebilir. | X | ||||
3 | Alanında hangi bilgiyi nerede bulacağını bilir, bağımsız araştırma yapabilir, lisans bitirme tezi konusu ile ilgili kapsamlı bir araştırma ve çalışma hazırlayabilir. | X | ||||
4 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirebilir, sahip olduğu bilginin yeterliliğini ve öğrenme gereksinimlerini tespit edebilir, eksikliklerini gidermek için çalışmalarını yönlendirebilir. | X | ||||
5 | Uluslararası ve ülke içi dinamikleri çok boyutlu analiz edebilir, profesyonel hayatta başarılı olmak için esnek düşünebilmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterir. | X | ||||
6 | İnsan toplulukları ve siyasal sistemler arasında benzerlik ve farklılıkları anlayarak yorumlayacak düzeyde karşılaştırır. | X | ||||
7 | Uluslararası kurumsal boyutta, etkin, yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde Fransızca bilgisine sahip olduklarını gösterirler. Ayrıca Fransızca yetilerini geliştirerek, çalışacakları alanlarda rekabet güçlerini de geliştirebilirler. | X | ||||
8 | Kültürler ve bireyler arasındaki farklılıklara saygı gösterilmesinin önemini anladığını gösterebilir, farklı kültürel ortamlarda gerekli saygı ve empatiyi göstererek iletişim kurabileceğini gösterebilir. | X | ||||
9 | Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj ve bitirme tezi gibi yöntemler öğrencinin araştırma yapabilme, analitik düşünebilme ayrıca, sorumluluk alma bilinç ve becerilerini geliştirir. | X | ||||
10 | Bireysel, profesyonel ve toplumsal etik değer ve kavramları anlar, bireylerin davranışlarında bu etik kavramların ne kadar önemli olduğunu ve bu ilkeler doğrultusunda davranılmasının topluma değer katan etmenler olduğunu anlar. | X | ||||
11 | Alanında edindiği bilgiler çerçevesinde, sosyal sorumluluk kavramının bireysel ve toplumsal boyutlarını bilir; bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevini anladığını, toplumsal değer ve ilkelere sahip çıkılmasının gerekliliğini anladığını gösterebilir. | X | ||||
12 | Program sürecinde ekip veya bağımsız araştırma projeleri, staj, bitirme tezi gibi yöntemler öğrencinin araştırma yapabilme, analitik düşünebilme ayrıca, sorumluluk alma ve ekip çalışması bilinç ve becerilerini geliştirir. Bu sayede niteliksel ve niceliksel veri toplama ve analiz yöntemlerinde yetkin olduğunu gösterir. | X | ||||
13 | Analitik ve eleştirel bir bakış̧ açısıyla siyaset bilimi alanında edindiği bilgileri ve kendi eksikliklerini değerlendirebilir, böylelikle eksikliklerini gidermek için öğrenimini yönlendirebilir. | X | ||||
14 | Sosyal bilimlerde geçerliliği ve yaygın kullanımı olan bilişim teknolojilerini etkin şekilde kullanabilir. | X | ||||
15 | Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış̧ açısının önemini anladığını gösterebilir. | X | ||||
16 | Akademik ve profesyonel ortamlarda, Fransızca ve Türkçe, yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanabilir. | X | ||||
17 | Uluslararası kuramsal düzeyde ve küresel dinamikleri takip edebilecek düzeyde Fransızca yazma, konuşma ve okuduğunu anlama bilgi ve becerisine sahip olduğunu gösterebilir. | X | ||||
18 | Kamuda, özel sektörde istihdam edilebilecek ya da akademik kariyere devam edebilecek deneyim ve sosyal niteliklere sahip olduğunu gösterir. | X | ||||
19 | Kurumsal sürdürülebilirlik için kalite yönetiminin, iş sağlığı ve güvenliliğinin; profesyonel hayatta, çalışacağı kurum ve kuruluşlarda, kurumsal sosyal sorumluluğun, profesyonel ve kültürel saygının ve kurumsal etik ilkelerinin ve kurallarının önemini anladığını gösterebilir. | X | ||||
20 | Sosyal, siyasi, hukuki ve ekonomik konular ile ilgili kavram, teori ve modelleri, disiplinler arası ve çok boyutlu bir bakış̧ açısı ile bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özümser, bu alanlar ile ilgili konularda, araştırma, yorum ve analiz yapabilme yetkinliğine sahip olduğunu gösterebilir. | X | ||||
21 | Uluslararası akademisyenler ve öğrencilerle akademik bilgi alışverişi içerisinde olarak, uluslararası ve ülke içi meselelere dair görüş belirtebilir ve olayları yorumlayabilir. | X | ||||
22 | Türkiye’nin siyasal sistemini, iç ve dış siyaset düzeninin işleyişini öğrenerek, Türkiye’de yaşanan siyasal ve sosyal olguları daha gerçekçi bir şekilde analiz etme yetilerini geliştirebilir. | X | ||||
23 | Devletlerin, uluslararası sistem içerisindeki tutum ve davranış̧ modellerini, uluslararası siyasi ve ekonomik sistemin işleyişini, uluslararası ilişkilerde ortaya çıkan sorunları, alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler aracılığı ile yorumlayabilir. | X | ||||
24 | Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal-siyasal, hukuki hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış̧ açısının önemini anladığını gösterebilir. | X | ||||
25 | Sosyal sorumluluk kavramının bireysel ve toplumsal boyutlarını bilir, bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevlerini anladığını gösterebilir. | X | ||||
26 | Toplumsal, bireysel ve akademik etik kurallarına uyar. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
Ara Sınav |
1 |
12 |
12 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Final |
1 |
20 |
20 |
Toplam İş Yükü |
|
|
150 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
5.5 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |