Bu dersin amacı, çeşitli ülkelerde ve özellikle Türkiye'de seçmen davranışlarını, siyasi tutumları ve bunların siyasete olan etkilerini incelemektir.
Siyasi tutum, davranış ve fikirlerin genel bir tanımlaması, bireylerin siyasal sosyalleşme ve katılım konuları, siyasi tutum ve davranışların farklı teoriler ışığında bir incelemesi, Türk ve Fransız toplumlarında farklı sınıf ve jenerasyonların seçim davranışlarına ve bu davranışları etkileyen ve belirleyen faktörlere değinilecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Siyasal fikirleri, davranışları ve tutumları açıklar. |
3,13,14,15 |
1,2,3 |
A |
2) Siyasallaşma, Siyasal Katılım, Yönelme ve siyasal sosyalleşme konularını açıklar. |
13,14,15 |
1,2,3 |
A |
3) Toplumlarda görülen farklı siyasi katılım türlerini açıklar. |
3,7,9,13 |
1,2,3 |
A |
4) Toplumlarda çeşitli siyasal kimliklerin ve eğilimlerinin sebeplerini açıklar. |
3,7,10,13 |
1,2,3 |
A |
5) Seçim davranışlarını açıklar. |
3,13,14 |
1,2,3 |
A |
6) Sosyolojik kuramlar ışığında siyasi davranış ve tutumların özelliklerini açıklar. |
3,7,11,13,14 |
1,2,3 |
A |
7) Farklı toplumlarda seçim davranışlarının ve tercihlerinin sosyal ve kültürel nedenlerini açıklar. |
1,3,7,9,13,14 |
1,2,3 |
A |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
GİRİŞ : SİYASAL FİKİR, DAVRANIŞ VE TUTUMLARIN TANIMI |
|
2 |
SİYASALLAŞTIRMA VE SİYASAL SOSYALLEŞME |
|
3 |
SEÇİMLERE KATILIM SÜRECİ |
|
4 |
ÇEKİMSER KALMA VEYA OY KULLANMAMA |
|
5 |
DİĞER SİYASAL KATILIM ŞEKİLLERİ |
|
6 |
PARTİZANLIK, MİLİTANLIK VE SOSYAL HAREKETLER |
|
7 |
ARA SINAV |
|
8 |
SEÇİM DAVRANIŞLARINI ANLAMAK |
|
9 |
FARKLI EKOL VE SOSYOLOJİK KURAMLARIN SEÇİM DAVRANIŞLARINI TANIMLAMASI |
|
10 |
SEÇİM DAVRANIŞLARININ SOSYAL VE KÜLTÜREL NEDENLERİ |
|
11 |
FRANSA’DA SEÇİM DAVRANIŞLARI |
|
12 |
TÜRKİYE’DE SEÇİM DAVRANIŞLARININ ÖZELLİKLERİ |
|
13 |
FARKLI SOSYAL TABAKALARIN SEÇİM VE POLİTİK DAVRANIŞ VE TUTUMLARININ ÖZELLİKLERİ |
|
14 |
SONUÇ : TÜRKİYE, FRANSA VE ABD’DE GENÇLERİNİN SİYASİ DAVRANIŞ VE TUTUMLARININ BİR SENTEZİ |
|
15 |
GENEL BİR SENTEZ |
|
16 |
FİNAL SINAVI |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
Philippe Bréchon, Comportements et attitudes politiques, PUG, Grenoble, 2006 |
Diğer Kaynaklar |
Jean Baudouin, Introduction à la sociologie politique, Seuil, Paris, 1998 Pierre Bréchon, Les partis politiques, Montchrestien, coll. “Clefs”, Paris, 1999 Philippe Bréchon, Comportements et attitudes politiques, PUG, Grenoble, 2006 Philippe Braud, Le comportement électoral en France, PUF, Paris, 1973 Philippe Braud, Sociologie politique, L.G.D.J, 6ème Edition, Paris, 2002 Charles Debbasch et Jean-Marie Pontier, Introduction à la politique, Dalloz, Paris, 2000 Jean-Marie Denquin, Introduction à la science politique, Hachette, 2ème Edition, Paris, 2001 Phillipe Guillot, Introduction à la sociologie politique, Armand Colin, Paris, 1998. Gülten, Kazgan, Istanbul Gençligi, Gençlik Degerleri Araştırması 2004 (La jeunesse d’Istanbul, recherche sur les valeurs de la jeunesse 2004) , Istanbul Bilgi Üniversitesi, 2006. Nonna Mayer et Pascal Perrineau, Les comportements politiques, Armand Colin, Paris, 1992 Yves Mény et Yves Surel, Politique Comparée, 8ème Edition, Montchrestien, Paris, 2009. Guy Michelat et Michel Simon, Classe, Religion et comportement politique, Presses de la Fondation nationale des sciences politiques et editions sociales, Paris, 1977 Anne Muxel, L’expérience politique des jeunes, Presses de Sciene po, Paris, 2001 Annick Percheron, La socialisation politique, Armand Colin, coll. “U”, Paris, 1993 Catherine Rouvier, Sociologie politique, Editions du Juris-Classeur, 3ème Edition, Paris, 2004 Stefanos Yerasimos, Günter Seufert, Nuray Mert, Gérard Groc, Harald Schüler, Kemal Can, Necmi Aydogan, Türkiye’de Sivil Toplum ve Milliyetçilik, İletişim, İstanbul, 2001 Nurhan Yentürk, Yörük Kurtaran, Gülesin Nemutlu, Türkiye’de Gençlik Çalışması ve Politikaları, İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2008.
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
100 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
100 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
1 |
60 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
1 |
40 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Kendi alanında hangi bilgiyi nerede bulacağını bilir, bağımsız araştırma yapabilir, lisans bitirme tezi konusu ile ilgili kapsamlı bir araştırma ve çalışma hazırlayabilir. |
|
|
X |
|
|
|
2 |
Profesyonel iş hayatında, çalışacakları alanda, hedef ve amaç belirleyebilir, strateji ve proje planlaması yapabilir. |
X |
|
|
|
|
|
3 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirebilir, sahip olduğu bilginin yeterliliğini ve öğrenme gereksinimlerini tespit edebilir, eksikliklerini gidermek için öğrenmesini yönlendirebilir, ve bu sayede, yaşam boyu öğrenmenin önemini anladığını gösterebilir. |
|
|
|
X |
|
|
4 |
Uluslararası ve ülke içi dinamikleri çok boyutlu analiz edebilir, profesyonel hayatta başarılı olmak için esnek düşünebilmenin ve yaratıcı çözümler üretebilmenin önemini anladığını gösterebilir |
|
|
|
|
|
|
5 |
Öğrenciler,uluslararası kurumsal düzeyde, etkin, yazılı ve sözlü iletişim kurabilecek düzeyde Fransızca bilgisine sahip olduklarını gösterebilirler, Fransızca yetilerini geliştirerek, çalışacakları alanlarda rekabet güçlerini geliştirebilirler. |
|
|
|
X |
|
|
6 |
Programda eğitim gören öğrenciler, 2. Bir yabancı dil öğrenerek, çalışma alanlarını genişletme imkanı bulabilirler. |
|
|
|
|
|
|
7 |
Kültürler ve bireyler arasındaki farklılıklara saygı gösterilmesinin önemini anladığını gösterebilir, farklı kültürel ortamlarda gerekli saygı ve empatiyi göstererek iletişim kurabileceğini gösterebilir. |
|
|
X |
|
|
|
8 |
Sosyal bilimlerde yaygın bir şekilde kullanılan, nicel ve nitel araştırma tekniklerini, bilgisayar destekli kullanabilir. |
|
|
|
|
|
|
9 |
Bireysel, profesyonel ve toplumsal etik değer ve kavramları anlar, bireylerin davranışlarında bu etik kavramların ne kadar önemli olduğunu ve bu ilkeler doğrultusunda davranılmasının topluma değer katan etmenler olduğunu anlar. |
|
|
X |
|
|
|
10 |
Alanında edindiği bilgiler çerçevesinde, sosyal sorumluluk kavramının bireysel, toplumsal ve ekolojik boyutlarını bilir; bu çerçeve içinde üzerine düşen aktif vatandaşlık görevini anladığını, toplumsal değer ve ilkelere sahip çıkılması gerekliliğini anladığını gösterebilir. |
|
|
X |
|
|
|
11 |
Çağdaş toplumların esasını oluşturan sosyal hakların evrenselliği ve sosyal adalet kavramlarını, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabet edebilirliğin gereği olan bilimsel bakış açısının önemini anladığını gösterebilir. |
|
X |
|
|
|
|
12 |
Kurumsal sürdürülebilirlik için kalite yönetiminin, iş sağlığı ve güvenliliğinin; profesyonel hayatta, çalışacağı kurum ve kuruluşlarda, kurumsal sosyal sorumluluğun, profesyonel ve kültürel saygının ve kurumsal etik ilkelerinin ve kurallarının önemini anladığını gösterebilir. |
|
|
|
|
|
|
13 |
Sosyal, siyasi, hukuki ve ekonomik konular ile ilgili kavram, teori ve modelleri, disiplinler arası ve çok boyutlu bir bakış açısı ile, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özümser, bu alanlar ile ilgili konularda, araştırma, yorum ve analiz yapabilme yetkinliğine sahip olduğunu gösterebilir. |
|
|
|
|
X |
|
14 |
Türkiye’nin siyasal sistemini, iç ve dış siyaset düzeninin işleyişini öğrenerek, Türkiye’de yaşanan siyasal ve sosyal olguları daha gerçekçi bir şekilde analiz etme yetilerini geliştirebilir |
|
|
|
|
X |
|
15 |
Devletlerin, uluslararası sistem içerisindeki tutum ve davranış modellerini, uluslararası siyasi ve ekonomik sistemin işleyişini, uluslararası ilişkilerde ortaya çıkan sorunları, alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler aracılığı ile yorumlayabilir, analitik bir düşünce yetisine sahip olduğunu gösterebilir. |
|
|
|
|
X |
|
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
16 |
3 |
48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
3 |
48 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Final |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
110 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
4.4 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |