Ana içeriğe atla
  • Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
SPRI 416
Ders Tipi: 
Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
Türkçe
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 

Bu dersin amacı, SPRI 414 Sosyal Bilimlerde Haritalandırma-1 dersini almış olan öğrencilerin, sosyal bilimlerin farklı alanlarında uygun kartografya programları (QGIS, ArcGIS, MapInfo) kullanımıyla haritalandırılması ile ilgili bilgi ve becerilerini artırmak ve farklı veri ve yöntemleri kullanarak daha ileri seviyede jeopolitik analizler ile harita üretmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği: 

Bu ders, SPRI 414 Sosyal Bilimlerde Haritalandırma-1 dersinin devamı niteliğindedir. SPRI 414 dersini almış olan öğrenciler, kartografya, tematik harita analizi ve coğrafi bilgi sistemleri konularında temel bilgilere sahip olurlar ve sosyal bilimler ile ilgili verilerin kullanımıyla bilgisayar üzerinden harita yapma yeteneği kazanırlar.
Sosyal Bilimlerde Haritalandırma-2 dersinde ise bu temel bilgi ve yeteneği kazanmış olan öğrencilere, Qgis programında coğrafi kodlama ve projeksiyonlarla çalışma ile ileri seviyede Coğrafi Bilgi Sistemlerine dair bilgiler verildikten sonra tematik harita çalışmaları farklı semboller ve farklı dizaynlar ile uygulanacaktır. Dersin ikinci bölümünde ise, sosyal bilimlerde farklı tematik harita çeşitleri ile ilgili temel kazanımlar edinildikten sonra verilerin kartografya prensiplerine uygun biçimde haritalandırılması becerisinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 12: Örnek Durum
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Deney, C: Ödev, KS: Kısa Sınav

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenim Çıktıları Öğrenim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1. Kartografya programlarının temel özelliklerinin kullanılması becerisinin geliştirilmesi 3,6,7 1,3,12 A,C
2. Coğrafi kodlama ve projeksiyon becerisinin geliştirilmesi 6,7 1,3,12 A,C
3. Sosyal Bilimlerde ileri düzeyde haritalandırma becerisinin öğrenilmesi 6,7 1,12 A,C
4. Sosyal bilimler alanında farklı konularda tematik harita üretme kapasitesinin geliştirlmesi 3,6,7 1,12 A,C
5. Sosyal bilimler alanında farklı konularda interaktif harita üretme kapasitesinin geliştirlmesi 3,6,7 1,12 A,C

 

Dersin Akışı

Hafta Konular
1 Coğrafi Kodlama (Qgis)
2 Projeksiyonlarla çalışma
3 Choropleth haritaları
4 Nokta yoğunluğu haritaları
5 Tematik harita uygulamaları-1
6 Tematik harita uygulamaları-2
7 ARA SINAV
8 Oransal sembol haritaları / Derecelendirilmiş sembol haritaları
9 Topoğrafik haritalar
10 Değer akış haritaları
11 Çok değişkenli haritalandırma
12 Dinamik animasyonlu haritalar-1 (İnteraktif Haritalar)
13 Dinamik animasyonlu haritalar-2 (İnteraktif Haritalar)
14 Tematik harita uygulamaları-3
15 Tematik harita uygulamaları-4
16 FİNAL SINAVI

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı  
Diğer Kaynaklar Monmonier, Mark. 1993. Mapping it Out: Expository Cartography for the Humanities and Social Sciences.Chicago, IL: University of Chicago Press. Rodney W., (1984) The mapping of the world: early printed world maps, 1472-1700, London
-Slocum, T. et al. (2010). Thematic Cartography and Geovisualization, 3rd ed., Upper Saddle River, NJ
-Robinson, A.H.M. et al., (1995) Elements of Cartography, (6 Edition), New York
-Crampton, J.W. (2010) Mapping: a Critical Introduction to Cartography and GIS. Oxford.
-Dent, B.D. (2009) Cartography: Thematic Map Design. (6th edition). New York .
-Imhof E., (1982) Cartographic Relief Presentation, Walter de Gruyter, Berlin – New York
-Corner, J. “The Agency of Mapping” in R22Cosgrove, D. Mappings. London: Reaktion, 1999. p.213-252.D18
-Harley, JB. The New Nature of Maps: Essays in the History of Cartography. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2001.
-Wood, D. Rethinking the Power of Maps. New York: Guildford Press, 2010

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar Ders ile ilgili dökümanlar dönem boyunca öğrencilerle paylaşılacaktır.
Ödevler Ders ile ilgili ödev konuları ve hazırlama yöntemleri dönem boyunca öğrencilerle paylaşılacaktır.
Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALAR SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav (yoklama, sözlü, sunum, vs) 0 0
Ödevler 10 20
  Toplam 50
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl İçinin Başarıya Oranı   50
  Toplam 100
DERS KATEGORİSİ Seçmeli

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 Uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde, Fransızca ve Türkçe dillerinde yazılı ve sözlü ifade becerisi kazanır.      X    
2 Türkiye'nin siyasal ve toplumsal yapısını öğrenip, uluslararası sistem içindeki konumu ve önemi üzerine görüşlerini savunur.     X    
3 Iş birliği ve grup çalışmalarına dayalı, yaratıcı ve analitik düşünme ve araştırma yapma becerilerini geliştirir.          X
4 Alanının etkileşimde olduğu hukuk, ekonomi, sosyoloji gibi disiplinlerin temel kavram ve kuramlarını anlar ve kullanır.     X    
5 Sosyal sorumluluk projeleri ve etkinliklerine katılır ve toplumsal problemlere ilişkin farkındalık kazanır.          
6 Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini kullanarak bilimsel düşünme becerisini kavrar, sözlü sunum yapar ve bitirme tezi yazar.         X
7 Alanı ile ilgili bilgi ve becerilerini değerlendirir ve mesleki gelişime açık olur.          X
8 Ulusal, uluslararası  kurumların yapısını bilir,  işleyişlerini kavrar, ve  alanının kavram ve kuramlarını kullanarak problemlere çözümler üretir.      X    
9 Sosyal adalet ve hukukun evrenselliği kavramlarını içselleştirir, toplumsal gelişmenin ve küresel rekabetin önemini kavrar ve siyasal sistemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları analiz eder.    X      

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik   Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati)   15 3 45
Sınav Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)   15 3 45
Ara Sınav   1 10 10
Kısa Sınav   (yoklama, sözlü, sunum, vs)   0 0 0
Ödev   10 1 10
Final   1 20 20
Toplam İş Yükü       130
Toplam İş Yükü / 25 (s)       5,2
Dersin AKTS Kredisi       5
Hiçbiri