Ön Koşul Dersleri:
Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
İktisadi (uluslararası ticaret ve göçler) ve finansal (uluslararası yatırımlar) küreselleşmenin gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler üzerindeki etkilerini tartışmak.
Dersin İçeriği:
Küresel çağda uluslararası ticaret ve uluslararası yatırımlar
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma 4: Benzetim 5:Vaka Çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav , B: Sunum C: Ödev D: Proje E:Laboratuvar
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Uluslararası mal, hizmet, işgücü ve sermaye akımlarının gelişimini ve karşılıklı etkileşimini kavrayabilme |
1,6,7,8 |
1,2,3 | A,C |
Uluslararası ticaret teorileri ile somut dünyadaki gelişmeler arasında ilişki kurabilme | 1,6,7 | 1,2,3 | A,C |
Uluslararası finansal hareketler ve finansal krizler ilişkisini çözümleyebilme | 1,8 | 1,2,3 | A,C |
Küreselleşmenin gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelere etkilerini karşılaştırabilme | 1,6,7 | 1,2,3 | A,C |
Uluslararası finans mimarisi sorununu tartışabilme | 1,6,7,8 | 1,2,3 | A,C |
Küreselleşme, uluslararası ticaret ve finans literatürünü izleyebilme | 1,6,7 | 1,2,3 | A,C |
Küreselleşme ile ilgili toplumsal sorunlara çözüm önerileri öne sürme | 1,6,7,8 | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1. | Giriş ve Kavramsal Çerçeve: Uluslararası Ticaret, Uluslararası Finans ve Uluslararası İşletmeler /Nasıl Bir Dünyada Yaşıyoruz? |
Dos (2010),
Brakman (et.al.) (2006) |
2. |
KISIM BİR: KÜRESELLEŞME
Küreselleşme I: Küreselleşmenin Dört Temel Boyutu |
Dos (2010),
Obstfeld and Taylor (2006) |
3. | Küreselleşme II: Küreselleşmenin Fayda ve Maliyetleri. | Ders Notları |
4. | Küreselleşme III: Küreselleşme ve Gelir Bölüşümü Eşitsizliği | Ders Notları |
5. |
KISIM İKİ: KÜRESELLEŞEN DÜNYADA ULUSLARARASI TİCARET
Birinci Nesil Modeller: Mutlak, Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Faktör Donanımı Modelleri. |
Krugman, Obstfeld and Melitz (2012),
Reinert (2012), WTO (2008) |
6. | İkinci Nesil Modeller: “Yeni” Ticaret Modelleri. |
Krugman, Obstfeld and Melitz (2012),
Reinert (2012), WTO (2008) |
7. | Üçüncü Nesil Modeller: “Yeni-Yeni” Ticaret Modelleri. | WTO (2008) |
8. | Ara Sınav | |
9. | Modern Yaklaşım: Yeni İktisadi Coğrafya. | Krugman, Obstfeld and Melitz (2012), WTO (2008) |
10. | Küresel Entegrasyon Çağında Dış Ticaret Politikaları | Reinert (2012) |
11. |
KISIM ÜÇ: ULUSLARARASI SERMAYE AKIMLARI VE YATIRIMLAR
Doğrudan Yabancı Yatırımlar ve Çokuluslu Şirketler |
Moosa (2002) |
12. | Doğrudan Yabancı Yatırımların Nedenleri ve Etkileri | Moosa (2002) |
13. | Finansal Krizler ve 2008 Büyük Resesyonu | Kumar (2003) |
14. | Uluslararası Organizasyonlar: Uluslararası Para Fonu, Dünya Bankası, Dünya Ticaret Örgütü ve Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı | Reinert (2012) |
15. | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar
Ders Notu |
Dersin spesifik bir kitabı yok. Ders sunumları. Konulara göre çeşitli kitap, makale ya da raporlar kullanılacak. |
Diğer Kaynaklar |
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | X |
Ödevler | X |
Sınavlar | X |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 50 |
Kısa Sınav | 2 | |
Ödev | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İşletme hakkında temel terimlere hakim olmak ve bunu kurumlara, iş yönetimine ve uygulamalara yoğunlaşmasını sağlamak. Bu sayede sorunları analiz edip çözüm üretebilmek. | X | |||||
2 | Sosyal davranış, kişilik ve kurum kültürü gibi konuların küresel düzeyde etkisini yorumlayabilmek ve öngörülebilir fırsatların geçerlilik kazanmasını sağlamak. | X | |||||
3 | Öğrenilen bilgileri sahada uygulayabilme ve bunların yetkin bir şekilde kullanılabilirliğini sağlamak. | X | |||||
4 | İşletmelerin ekonomik ve hukuki problemlerini inceleme ve onlara çözüm üretebilmek. | X | |||||
5 | Dış ticaret üzerinde devletin etkisini fırsatlar perspektifinde doğru araştırıp, yorumlayabilmek. | X | |||||
6 | Küresel düzeni, ekonomik ve siyasi açıdan doğru analiz edebilme ve coğrafi özelliklerin etkisini bu perspektiften yorumlayabilmek. | X | |||||
7 | Işletmelerde etik dışı durumlarda sorunu önceden görebilme ve önleme kabiliyetine sahip olmak ile bunu çeşitli işlevsel alanlarda uygulayabilme becerisini kazanmak. | X | |||||
8 | Dünya’nın büyük ekonomilerini analiz edebilme ve küresel mali tablonun şekillenmesinde çok-uluslu ve finans şirketlerinin hangi ölçü ve katma değer ile yer aldığını incelemek. | X | |||||
9 |
Uluslararası pazarlara giriş kaidelerini gösterme ve faaliyet alanı dahilinde markalaşma ve iletişim stratejileri geliştirebilme yetisi sağlamak
|
X | |||||
10 | Yönetim, kontrol ve karar alma yeteneği kazandırma ve bunu sosyal ve mesleki ilişkilerde kullanabilmek | X | |||||
11 | Ülkelerin uluslararası ekonomi politikalarının dış politika ve bölgeler kapsamında değerlendirilmesini sağlamak. | X | |||||
12 | Istatistiki bilgileri öğrenme ve pratike dökme becerisi kazandırma ile bunu projelendirmek | X | |||||
13 | Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamasında toplumsal sorumluluk bilinciyle etik ilkeleri anlayabilme ve uygulayabilmek. | X | |||||
14 | Ürettiği projeleri toplum yararına kullanabilme ve duyarlılıkla paylaşabilmek | X | |||||
15 | Kültürlerarası farklılığın Uluslararası ticarette meydana getirdiği ötekileştirme üzerinde stratejik karar alabilme ve uygulayabilmek | X | |||||
16 | Uluslararası ilişkiler bağlamında Türkiye'nin dış siyasetini analiz edebilme ve katma değer sağlayabilmek. Bu bağlamda uluslararası ve uluslar üstü kurumların politikalarını yorumlayabilmek | X | |||||
17 | Öğrenilen bilgilerin bilgisayar ortamında uygulama ortamı verilerek bunların fonksiyonel değerlerini görebilme ve analiz edebilme becerisini sağlamak | X | |||||
18 | Ulusal ve uluslararası pazara hakim olma ve tüketicinin pazar değerlendirmesi üzerindeki etkisi analiz etme becerisi sağlamak. Doğru tüketici tercihlerini belirleyebilmek. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
ECTS ALLOCATED BASED ON STUDENT WORKLOAD BY THE COURSE DESCRIPTION | |||
Etkinlik | Sayısı | Süre(Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 5 | 75 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 165 | ||
Toplam İş Yükü/ 25 (s) | 6,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |
4